Dior bevestigt Jonathan Anderson als creatief directeur
bezig met laden...
Jonathan Anderson neemt de volledige creatieve leiding bij Dior op zich.
De Noord-Ierse ontwerper wordt verantwoordelijk voor de dames-, heren- en haute couture collecties, zo maakte het Franse modehuis maandag bekend. Anderson is de eerste ontwerper sinds oprichter Christian Dior die verantwoordelijk is voor al deze segmenten. Zijn eerste collectie voor Dior Men wordt gepresenteerd op 27 juni tijdens de modeweek in Parijs.
"Het is een grote eer om als creatief directeur voor de dames- en herencollecties bij het huis Dior te komen", aldus Anderson. "Ik ben altijd al geïnspireerd geweest door de rijke geschiedenis van dit huis, de diepgang en het inlevingsvermogen. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met de legendarische ateliers om het volgende hoofdstuk van deze ongelooflijke geschiedenis te schrijven."
Anderson neemt het over van Chiuri
Er werd al langer gespeculeerd over de mogelijkheid dat Anderson deze rol zou overnemen. Nadat hij medio april al was benoemd tot hoofd menswear en eind vorige week het vertrek van Maria Grazia Chiuri, tot dan toe artistiek directeur van het modehuis, officieel werd aangekondigd, namen de verwachtingen verder toe.
"Ik heb zijn carrière met grote interesse gevolgd sinds hij ruim tien jaar geleden bij de LVMH-groep kwam", aldus Dior-CEO Delphine Arnault. "Ik ben ervan overtuigd dat hij ons huis een creatieve en moderne visie zal geven, geïnspireerd door de fabelachtige geschiedenis van Monsieur Dior en de codes die hij heeft gecreëerd. Hij zal worden ondersteund door onze teams en onze uitmuntende ateliers, die zijn creativiteit tot leven zullen brengen."
Anderson komt van Loewe naar Dior. Bij het Spaanse modehuis, dat net als Dior onderdeel is van het Franse luxeconcern LVMH, bekleedde hij elfeneenhalf jaar de rol van hoofdontwerper.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.