• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Guillaume Meilland is hoofdontwerper mannenlijn Salvatore Ferragamo

Guillaume Meilland is hoofdontwerper mannenlijn Salvatore Ferragamo

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen

Guillaume Meilland is de nieuwe hoofdontwerper van de mannencollectie bij Salvatore Ferragamo. Zijn aankondiging volgt op de benoeming van Fulvio Rigoni, die de ready to wear vrouwenlijn gaat ontwerpen.

Meilland zal in januari starten met ontwerpen. Met zijn aanstelling is het ontwerptrio van het modehuis compleet; naast Meilland en Rigoni is Paul Andrew aangesteld als design director van de damesschoenen. Rigoni heeft zijn eerste collectie overigens al in september gepresenteerd op de catwalk.

In maart vertrok creatief directeur Massimiliano Giornetti het modehuis. Hij gaf leiding aan alle categoriën. CEO Michele Norsa liet in augustus weten te vertrouwen op het designteam, voor hij vertrok bij het modehuis.

De nieuwe CEO, Eraldo Poletto, laat in een reactie weten: “Ik ben ervan overtuigd dat het werk van deze drie ontwerpers, elk met zijn eigen unieke achtergrond, maar verenigd door hun liefde voor mooi design en een immense aangeboren creativiteit in dienst van onderzoek en innovatie, een bijdrage zal leveren aan het versterken van ons merk, dat het bedrijf altijd heeft ontwikkeld op het fundament van zijn internationalisme.” Hij voegt toe: “Elk van de drie nieuwe ontwerpers werd geselecteerd op zijn vermogen om het DNA van het merk te interpreteren en zal voortzetten in het bepalen van de identiteit, dat is gevormd door erfgoed en een iconische stijl.”

Salvatore Ferragamo benoemt Guillaume Meilland tot hoofdontwerper mannenlijn

“Ik ben blij om te kunnen werken voor een prestigieus merk als Salvatore Ferragamo met zo’n belangrijke geschiedenis,” zegt Meilland in een persstatement. “Dit is een gedenkwaardige uitdaging en ik ben van plan gebruik te maken van de geschiedenis en het erfgoed van het merk om moderne mannencollecties te creëren die een kijkje geven in de toekomst.”

Meilland werkte hiervoor bij Lanvin, waar hij de senior ontwerper was voor de mannenmode sinds 2008. Hij begon zijn loopbaan bij Louis Vuitton Menswear in 2002. Na vijf jaar ging hij mannensportkleding ontwerpen bij Yves Saint Laurent, tot hij in oktober 2008 werd benoemd tot senior ontwerper voor de mannenlijn van Lanvin. Hij verliet het modehuis om aan de slag te gaan voor Salvatore Ferragamo.

Eerder deze week werd Paul Andrew al aangesteld als design director voor de schoenencollectie voor vrouwen. “Salvatore Ferragamo heeft al bijna een eeuw lang een unieke naam als het gaat om ontwerp en vakmanschap in de schoenenindustrie,” zei hij eerder in een reactie. “Dit is waarom het zo’n eer is om gevraagd te worden om de toekomstige creatieve visie van de schoenen divisie voor vrouwen te leiden, precies waar de legende begon. Ik hoop dat ik een nieuw perspectief in de onderneming kan brengen, dat voldoet aan de eisen van de markt van vandaag en de kracht van het erfgoed van Salvatore Ferragamo en haar productiekracht met luxe design en de nieuwste innovaties in materiaal en techniek combineert.” De eerste collectie van zijn hand zal de pre-fall 2015 collectie worden.

De aanstellingen van Meilland en Andrew volgen kort op de presentatie van de cijfers van de eerste negen maanden. De Salvatore Ferragamo Group noteerde in de eerste negen maanden van boekjaar 2017 een omzet van 1,01 miljard euro. Dat komt neer op een daling van 0,7 procent, of 4 procent bij constante wisselkoersen, ten opzichte van de 1,021 miljard euro in dezelfde periode in 2015. De Italiaanse groep rapporteerde in de eerste negen maanden eindigend op 30 september een nettowinst van 112,5 miljoen euro, een stijging van 0,2 procent ten opzichte van de 112,3 miljoen euro vorig jaar. Het EBITDA steeg met 0,7 procent naar 216 miljoen euro en de operationele winst kwam 2 procent lager uit op 170 miljoen euro.

CEO Poletto benadrukte deze week in een conference call dat het bedrijf blijft focussen op producten, en dan met name de schoenen- en lederwarencollecties, die het moeilijk hebben. Hij wil ook de retailoperaties onder handen nemen; er moet meer aandacht komen voor de klant, en de bestaande winkels moeten efficiënter worden, om zo het resultaat te verbeteren.

Beeld: Salvatore Ferragamo PR

Salvatore Ferragamo