Het zwaargewicht achter modehuis Poiret
bezig met laden...
De comeback van modehuis Poiret is misschien wel een van de meest bekeken shows deze Parijs Fashion Week. Niet alleen omdat het Frans erfgoedmerk nieuw leven wordt ingeblazen door Anne Chapelle, maar ook omdat het de naam draagt van de meest invloedrijke ontwerper van het begin van de 20ste eeuw. Paul Poiret introduceerde tal van rituelen waaraan de modeindustrie zich nog altijd vasthoudt. Bijna honderd jaar geleden bevrijdde hij de vrouw van korsetten, dicteerde hij trends, introduceerde hij de catwalkshows en lanceerde hij zijn eigen parfumlijn.
Pionier aan het begin van de eeuw
Poiret werkte aanvankelijk met de destijds prestigieuze ontwerpers Doucet en Worth voordat hij zijn gelijknamige label oprichtte. Zijn kenmerkende jurk met hoge taille, genaamd ‘La Vague’, was speciaal ontworpen om zonder korset te dragen en gaf vrouwen bewegingsvrijheid. Poiret staat ook bekend om het introduceren van de catwalkshow als manier om nieuwe collecties te presenteren. En terwijl hij zijn creaties streng tegen namaak bewaakte, onderzocht hij ook manieren om kopieën van zijn ontwerpen te verkopen aan de minder welvarenden, waarmee hij een oplossing zocht voor een van de oudste tegenstellingen in de mode.
Zijn vrouw als zijn muze
Poiret trouwde in 1905 met zijn levenspartner Denise en ze werd zijn favoriete model. “Slank, donker, jong en niet aangetast door make-up of poeder,” zo beschreef de ontwerper haar in 1913 in Vogue. Ze vertegenwoordigde een contrasterende soort schoonheid van de in korset-gehulde, opgedirkte vrouwen van het Belle Epoque.
’Gesamtkunstwerk
De invloed van Poiret reikte tot ver buiten de modeindustrie vanwege zijn slimme commerciële strategieën. Hij lanceerde, een decennium eerder dan zijn rivaal Coco Chanel, een eigen parfumlijn vernoemd naar zijn dochter Rosine en als een van de eerste couturiers die streefde naar een ‘gesamtkunstwerk’, een totaalkunstwerk, creëerde Poiret meer dan alleen kleding. Zijn boetiek Maison Rosine de Poiret verkocht ook accessoires en interieurartikelen en hij richtte Maison Martine op, een werkplaats waar stoffen werden geproduceerd die waren ontworpen door kunstenaars. Voor sommigen stond Poiret zelfs centraal in de Art Deco-beweging.
Faillissement
Na de Eerste Wereldoorlog kwam een nieuwe stijl in opkomst, belichaamd door de slanke en veelzijdige jurken van Coco Chanel. Poiret probeerde een terugkeer te bewerkstelligen op de Parijse Art Deco-tentoonstelling in 1925. Hij huurde drie boten in de rivier de Seine met daarin een couture salon, een eersteklas restaurant en een boetiek met parfums, accessoires en meubilair. Maar alles tevergeefs. Poiret werd verlaten door zijn vrouw en muze en stierf in 1944 in armoede in de Provence, waar hij zich uiteindelijk vestigde als schilder.
Herleving - 4 maart 2018
Opgepikt door Chung Yoo-Kyung, voorzitter van Shinsegae dat warenhuizen in Zuid-Korea beheert, zal Poiret worden geleid door de Belgische zakenvrouw Anne Chapelle, die ook bekendstaat om het steunen van designers als Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. Het merk probeert een comeback te maken in handen van de Chinees-Franse ontwerper Yiqing Yin. Zondag zal voor het eerst blijken of Poiret slaagt waar het negentig jaar geleden faalde.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen
Beeld: Gemeente Museum Den Haag 'Art Deco – Paris', 14.10.2017 – 4.3.2018; Poiret website
Bronnen: Gemeente Museum Den Haag ‘Art Deco – Paris’, 14.10.2017 – 4.3.2018; ‘Fashion: 150 Years of Couturiers, Designers, Labels’ door Charlotte Seeling; ‘Poiret’ door Harold Koda en Andrew Bolton