Justin O’Shea is nieuwe creatief directeur van Brioni
bezig met laden...
Justin O’Shea, voormalig directeur bij Duitse e-tailer MyTheresa, is per 1 april 2016 de nieuwe creatief directeur van het Italiaanse herenmodelabel Brioni. O’Shea vervangt de Britse Brendan Mullane, die vorige maand vertrok bij de Kering-telg.
”Uitdagende grenzen zijn altijd al het DNA van Brioni geweest en deze keuze bevestigt dat nog eens,” zegt Gianluca Flore, CEO van Brioni, tegenover Business Of Fashion. “Justin kwam al snel naar voren als beste keuze voor de creatieve directie van het merk, omdat hij duidelijk inzicht heeft in het erfgoed van het bedrijf en een assertieve aanpak in het versterken van onze kernwaarden toont.”
Brioni heeft erkend dat de aanstelling van O’Shea enigszins ongebruikelijk is. De nieuwe creatief directeur heeft namelijk een achtergrond in het doen van inkopen en geen enkele opleiding of ervaring op het gebied van ontwerpen.
“Ik sluit me bij Gianluca aan in het verwelkomen van Justin bij Brioni,” voegt Grita Loebsack, CEO van Kering’s luxe couture- en lederwarenmerken divisie, toe. “Een ongebruikelijk keuze, maar Justin heeft een holistische aanpak en sterk zakelijk inzicht. Ik denk dat zijn visie een kenmerkende signatuur toevoegt aan het modehuis.”
Justin O’Shea nieuwe creatief directeur van Brioni
In zijn nieuwe rol bij Brioni zal O’Shea, die bekend staat om zijn karakteristieke uiterlijk met een maatpak, baard en tatoeages, verantwoordelijk zijn voor zowel de collecties van het modemerk als het imago van ervan. Hij is van plan het modemerk aantrekkelijker te maken voor mannen. “De herenmodemarkt van tegenwoordig biedt unieke mogelijkheden en het was geen moeilijke beslissing om deel uit te maken van de revitalisering van dit gewaardeerde merk,” reageert O’Shea tegenover Business Of Fashion. “Ik ben gefascineerd door het unieke en rijke erfgoed van Brioni. Dit modehuis heeft alle stukjes van de puzzel - het vakmanschap, de kwaliteit en het ongelooflijke archief. Ik sta te popelen om al deze elementen te herinterpreteren en deze relevant te maken voor de moderne klant.”
De Australische O’Shea werkte sinds 2009 bij de Duitse online luxeretailer MyTheresa, dat in 2014 werd overgenomen door Neiman Marcus. In januari van dit jaar promoveerde O’Shea van global buying director tot global fashion director, maar eerder deze maand liep zijn contract bij MyTheresa af. Eerder werkte O’Shea ook als inkoper voor Al Ostoura, een luxe retailer in Koeweit.
Brioni, dat in 1945 werd opgericht, kampt al jaren met een verminderde omzet. Het modehuis kondigde daarom eerder deze maand een grootschalig herstructureringsplan aan, waarbij een derde van de banen, zo’n 1.200 in totaal, wordt geschrapt. Met O’Shea als nieuwe creatief directeur hoopt Brioni de omzet weer te kunnen opdrijven.