Mulberry wil dat nieuwe CEO tegelijk start met creatief directeur
bezig met laden...
Een jaar moest Mulberry zoeken naar een creatief directeur. Een nieuwe CEO is nog altijd niet gevonden. Als het aan het Britse modehuis ligt, komt daar echter snel verandering in. Het bedrijf wil in juli een nieuwe topman hebben aangesteld. Dan begint ook de nieuwe hoofdontwerper van het modehuis aan zijn baan bij Mulberry. Dat schrijft persbureau Reuters.
Het bedrijf wordt nu bijna een jaar geleid door Mulberry-veteraan Godfrey Davis. Hij was tot 2012 ook CEO. Bruno Guillon volgde Davis op. Het was zijn plan om Mulberry te transformeren van een Brits succesverhaal in een wereldwijd succesverhaal. Hij besloot de kwaliteit van het leer en de prijzen van de tassen te verhogen, zodat het merk exclusiever werd. Ook opende het bedrijf onder zijn leiding meer winkels in het Verre Oosten om daarmee gefortuneerde Aziatische klanten te kunnen dienen. Maar het gevolg was dat het merk meerdere winstwaarschuwingen moest afgeven. Sinds zijn aantreden daalde de waarde van de aandelen met 67 procent.
Toen Guillon in maart vorig jaar de handdoek in de ring gooide, besloot de voormalig CEO, Davis, de taken waar te nemen tot er een nieuwe topman was gevonden. Zijn doel was de schade van Guillon herstellen. Hij wilde het merk weer verbinden met de core followers.
Mulberry wil in juli een nieuwe CEO hebben aangesteld
De CEO-kandidaat moet goed passen bij de nieuwe creatief directeur: Johnny Coca, die ook in juli gaat beginnen. Hij werkt tot die tijd bij het Franse modehuis Céline. Coca vervangt deze zomer Emma Hill die in 2013 al het merk verliet. Ze stapte in juni dat jaar op, wegens onenigheid over de creatieve en operationele strategie van het merk.
Volgens de bron van Reuters zal Davis de nieuwe CEO gaan inwerken. Hij zal zelf weer de rol van non-executive chairman op zich nemen. Mulberry houdt zelf nog even de lippen op elkaar.
Mulberry ziet verbetering na H1 verlies
In het eerste half jaar van het huidige boekjaar boekte het Britse modebedrijf een nettoverlies van 410,000 pond (517,9 miljoen euro), terwijl de omzet met 11 procent daalde naar 64,7 miljoen pond (81,7 miljoen euro). Oorzaak van de daling was minder omzet in de zes maanden tot 30 september, lagere brutomarges en hogere kosten in verband met de opening van nieuwe winkels, zo maakte het bedrijf in december vorig jaar bekend.
Mulberry constateerde in de 9 weken tot 29 november echter een verbetering in de situatie. De retailomzet steeg in deze periode met 8 procent, terwijl deze in de 4 weken daarvoor met 19 procent was toegenomen.
Foto’s: Mulberry herfst- en wintercollectie 2015 en 2016