• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Ontwerper en coach: Max Zara Sterck helpt creatieven hun richting terug te vinden

Ontwerper en coach: Max Zara Sterck helpt creatieven hun richting terug te vinden

Hoe de Nederlandse ontwerper met haar coaching mensen helpt hun richting te laten groeien, verscherpen en vernieuwen.
Mensen|Interview
Max Zara Sterck tijdens een van haar coachingsessies. Credits: Foto door Bella Spee Photography
Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ontwerper Max Zara Sterck werkte voor diverse grote modehuizen zoals J.W. Anderson en Alexander McQueen en showde met haar eigen gelijknamige merk twee keer op Amsterdam Fashion Week. Hoewel haar naam steeds meer verankerd raakt in de mode-industrie, heeft ze daarnaast ook nog een andere business: coaching van jonge creatievelingen en het geven van workshops. “Op die manier draag je ook bij aan de industrie”, zo vertelt ze tijdens een videocall.

Op de academie ArtEZ in Arnhem fungeerde Sterck onofficieel ook al als coach voor veel van haar klasgenoten. “Dan had ik een soort bezoekuur waarin ik mensen hielp met structureren en plannen.” Hoewel ze veel mensen op bezoek kreeg, had ze niet meteen het idee om coaching serieus op te pakken. Totdat ze na haar afstuderen door hogeschool Saxion werd gevraagd te helpen als afstudeercoach. “Toen dacht ik: ‘Ik ga wel kijken’. Het ging toen zo natuurlijk, ik vond het heerlijk.”

Dat eerste coachingwerk smaakte naar meer, en inmiddels begeleidt Sterck allerlei soorten creatievelingen. Dat betekent mode-ontwerpers, maar ook schrijvers, kunstenaars, illustratoren, productdesigners. De een weet al specifiek dat ze weer in contact met hun creativiteit willen komen en anderen willen juist globaler geholpen worden met de richting waar ze op willen. Er zijn vaste startmomenten voor een traject, aankomende januari 2026 begint weer een nieuwe ronde.

Zo’n traject heeft vele aspecten. Zo kijkt Sterck bijvoorbeeld naar wat bij iemand past, wat iemands dagritme is, waar iemand energie uithaalt, maar ook waar men juist energie door verliest. Iedere coachee moet ook een einddoel zetten, zodat er echt naar iets wordt toegewerkt. De laatste sessie van het coachingproject vindt plaats nadat het einddoel is bereikt, zodat men niet in een zwart gat valt.

De rode draad: “Ze willen heel graag, maar weten niet hoe. Ze weten niet waar ze moeten beginnen.” “Je zit als maker zo vaak in je eentje, dan is het fijn om met iemand te kunnen sparren. Iemand die ervaring heeft, maar ook in mogelijkheden kan denken en kan structureren.” Dat is waar Sterck om de hoek komt kijken.

Het gehele traject is creatief ingestoken en focust zich op het vertrouwen van intuïtie. Zo helpt Sterck de coachees met het traject door middel van creatieve opdrachten. Zo wordt er bijvoorbeeld geschilderd maar doet ze ook lichamelijke oefeningen met hen. “Het gaat om speelsheid, creativiteit en intuïtie. Dingen worden door de opdrachten steeds helderder en daardoor ontstaat een plan van aanpak voor het einddoel.”

Business is niet de vijand van creativiteit

Een sparringspartner is waardevol vanwege meerdere elementen. Een partner kan bijvoorbeeld hardnekkige vooroordelen onderuit halen. Sterck ziet bijvoorbeeld dat mensen het beeld van een creatieve kunstenaar en een business-aanpak niet met elkaar kunnen verenigen. “Veel mensen zijn bang voor business, omdat ze denken dat business niet creatief is en ze tegen gaat houden. Business kan juist heel veel creativiteit geven en ruimte bieden om te kunnen doen wat je wil”, zo vertelt de ondernemer. Ze worden gezien als tegenpolen, als aparte dingen, maar om te kunnen leven van creativiteit is er ook een structuur en financiële stabiliteit nodig.

Naast deze tegenstelling zijn er ook andere dingen die de coachees met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld het feit dat mensen bezig zijn met het opzetten van iets, maar niet uitdenken waar ze naartoe willen. “Mensen gaan bijvoorbeeld een kunstwerk of modecollectie maken, en zeggen: Ik wil op Amsterdam Fashion Week staan. Hoe ze daarna van dat moment gebruikmaken om er iets van te maken en geld te verdienen, dat hebben ze nog niet bedacht. Het is namelijk niet dat je iets maakt en laat zien aan de wereld en opeens succesvol bent.”

Een van de dingen waar haar coachees vaak tegenaan lopen, is tijdmanagement. Een deel van de mensen die bij haar komen hebben namelijk ander werk, maar willen meer een eigen ding gaan doen. “Maar eigenlijk zijn ze moe, hebben ze geen energie voor wat ze willen doen en weten ze niet hoe ze de tijd die ze hebben moeten indelen.”

Waar niemand zonder kan, is zelfvertrouwen. Zeker in diverse industrieën kan het zelfvertrouwen nog weleens onderuit gehaald worden door de heersende houding. “Ik vind het belangrijk om het zelfvertrouwen bij mensen op te krikken. Om ze te laten zien wat ze waard zijn en dat ze zich niet hoeven te vergelijken met anderen.” Sterck geeft aan dat in veel industrieën het credo ‘voor jou vele anderen’ wordt gehanteerd, ‘maar dat is helemaal niet waar, elk persoon is super authentiek’. “Iedereen heeft eigen skills en daar mag diegene gewoon voor gaan staan.”

“Het idee van het traject is dat er juist gefocust wordt op dingen die wel goed zijn en goed kunnen zijn. Zodat er een bepaalde lichtheid komt en mensen weer vertrouwen hebben om verder te gaan.” Dat is uiteindelijk waarvoor ze het doet: creatieven helpen om vanuit rust en zelfvertrouwen hun eigen pad te volgen.

Max Zara Sterck
Workinfashion