Raf Simons over vertrek bij Dior: 'Ik had alles, behalve tijd'

Vier maanden na zijn afscheid bij modehuis Dior heeft Raf Simons in een interview met dagblad De Tijd de reden van zijn vertrek gegeven. "Het moest altijd sneller gaan. Ik had alles, behalve tijd."

"Het was geen kwestie van de job niet aankunnen," zegt Simons. "Zowel fysiek als mentaal ging het. De ideeën bleven komen, we haalden onze deadlines. Ook als we maar vijf weken hadden om een hele collectie van vijftig silhouetten te maken. Maar het moest altijd meer zijn." (...) "Het hele systeem is fucked up. Op het einde deed ik acht collecties per jaar. En zes runway-shows. Ondoenbaar, maar we deden het. En het lukte."

De drieënhalf jaar dat de Belgische ontwerper bij Christian Dior werkte, waren behalve artistiek ook een groot commercieel succes. Simons heeft het merk verjongd en Dior Couture doen groeien. Het afgelopen boekjaar groeide zelfs met 18 procent tot 1,77 miljard euro.

"Ik ben er niet trots op dat ik maar drieënhalf jaar bij Dior ben gebleven," zegt Simons over zijn vertrek. "Dat was niet mijn bedoeling. Maar na een jaar voelde ik al dat er iets niet paste. Er was nooit tijd om grondig na te denken. Voor je het weet, ben je twee jaar verder en staat Dior aan je arm te trekken om bij te tekenen. Ik bleef maar twijfelen."

Raf Simons (48) heeft weer tijd om na te denken. Onder meer over het modesysteem en hoe dat zichzelf kan vernietigen. In het interview met De Tijd zegt hij: "Mode wordt te populair. Als we niet opletten, verliest ze haar magie. Het systeem valt zichzelf aan doordat er te veel exposure is." (...) "Vroeger trokken de meeste mensen elke dag gewoon een trui en broek aan. Nu willen steeds meer mensen dat hun kleren gelinkt zijn aan high fashion. Mode was vroeger niet voor iedereen. Ze was meer geïsoleerd." (...) "Mode is stilaan even populair als popmuziek. Dat is, denk ik, geen goede zaak."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN