Scholier Bradley Macquiné wint TMO Business Battle
bezig met laden...
De winnaar van de jaarlijkse TMO Business Battle is bekend. Tijdens de finale die op zaterdag 30 januari plaatsvond, werd de 17-jarige Bradley Macquiné tot winnaar gekroond. De scholier won met zijn idee voor “Forever Young”: een winkelconcept dat is gericht op de vergrijzende ’Generation Grey’.
Macquiné’s idee is gebaseerd op het feit dat de bevolking steeds verder vergrijst, terwijl retailers hier nog niet op hebben ingespeeld. Dat is volgens de scholier een gemiste kans: “Deze groep is koopkrachtig, jong van geest en zij zijn niet meer de ouderen van vroeger. Ook zij willen met hun tijd mee en zoeken kleding die zich hierbij aansluit.” Daarom bedacht de scholier een retailconcept waarin modieuze kleding en een bijzondere ervaring centraal staan. Met deze winkel hoopt Macquiné niet alleen ouderen uit de vergetelheid te trekken maar “Nederland gelijk een stuk modebewuster te maken”.
De TMO Business Battle bestaat uit drie opdrachten die deelnemers moeten afronden. Voor de eerste opdracht moeten de deelnemers een maatschappelijke trend vinden waar retailers volgens hen niet nog op hebben ingespeeld. Daarna volgt het ontwikkelen van een product- of concept dat bij deze trend aansluit en het opstellen van een plan om hun bedrijf te promoten. Tijdens de finale worden de vier best beoordeelde deelnemers uitgenodigd om hun idee te pitchen voor de jury. Deze bestaat uit Jan Meerman (bestuursvoorzitter Inretail), Han Bekke (bestuursvoorzitter Modint), Liesbeth Cloosterman (directeur B32 Groep) Krein Bons (directeur Van Haren) en Chris Veldhuizen (manager bij TMO).
Het idee van Macquiné was volgens de jury “het best doordacht, realistisch en helemaal van deze tijd”. Hiermee versloeg hij de andere finalisten Gabriëlla Steenbakker, Zoë Poel en Aimée Adriaansen. Macquiné ontving een studiebeurs voor TMO, en de andere finalisten kregen een Fashioncheque ter waarde van 250 euro.
Het is de derde keer dat TMO de Business Battle organiseert. De wedstrijd is bedoeld voor middelbare scholieren tussen de 16 en 20 jaar. Deelnemers krijgen twaalf weken de tijd om een concept te bedenken dat is gerelateerd aan mode. Zij worden hierbij ondersteund door een groep experts uit de mode- en retailbranche.