• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Seán McGirr nieuwe creatief directeur Alexander McQueen

Seán McGirr nieuwe creatief directeur Alexander McQueen

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Alexander McQueen's nieuwe creatief directeur, Sean McGirr. Credits: Kering.

Seán McGirr staat vanaf nu aan het creatieve roer van Alexander McQueen, dat maakt Kering, waar Alexander McQueen onder valt, dinsdag bekend in een persbericht. McGirr treedt daarmee in de schoenen van Sarah Burton, die in september na 26 jaar het bedrijf verliet.

McGirr stond in zijn meest recente rol aan het hoofd van de herenmode afdeling bij JW Anderson en voegde daarna ook de damesmode toe aan zijn verantwoordelijkheid. De nieuwe creatief directeur werkte daarnaast ook voor Dries Van Noten. Daar zat hij op de stoel als ontwerper voor het damessegment. Van 2014 tot en met 2018 maakte hij deel uit van Uniqlo’s creatieve team in Tokio en Parijs waar hij zich boog over de collecties voor mannen.

“We heten McGirr enthousiast welkom als de nieuwe creatief directeur van Alexander McQueen. Met zijn ervaring, persoonlijkheid en creatieve energie zijn wij ervan overtuigd dat hij een creatieve draai aan zijn ontwerpen zal geven en tegelijkertijd verder borduurt op het erfgoed van het merk”, aldus Gianfilippo Testa, CEO van Alexander McQueen, in het persbericht.

Francois-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering, voegt daaraan toe: “Alexander McQueen is een modehuis waar we gepassioneerd over zijn en we zijn er zeker van dat McGirr de reis voortzet met een nieuwe creatieve impuls.”

Seán McGirr neemt het stokje over van Sarah Burton bij Alexander McQueen

McGirr volgt hiermee Burton op. Burton stond 13 jaar aan het creatieve roer bij Alexander McQueen. Zij liep in 1996 het bedrijf binnen als stagiaire. Het merk bestond toen nog maar vier jaar, maar de esthetiek die voortaan voor altijd met de naam McQueen zou worden geassocieerd had al vorm gekregen. Na haar afstuderen keerde ze terug en werd ze vanaf 2000 officieel betiteld als hoofd ontwerp voor dameskleding.

Sinds de dood van Alexander McQueen in 2010 was Burton de creatief directeur van zijn gelijknamige merk, dat sinds 2001 deel uitmaakt van de Kering Group. Onder Burton verzachtte het merk McQueen een beetje en werd minder provocerend dan onder Lee McQueen, maar zij zette de erfenis van de ontwerper van compromisloze tailoring met opvallende silhouetten voort. In de afgelopen dertien jaar is Burton erin geslaagd om uit de formidabele schaduw van McQueen te stappen zonder dat zijn werk ooit vergeten wordt.

Alexander McQueen
Kering
Sean McGirr