• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Amsterdam Fashion Week 2023: Dit waren de vijf highlights

Amsterdam Fashion Week 2023: Dit waren de vijf highlights

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|VERSLAG
De show van Atelier Reservé. Credits: Foto's door Marilène Zeeman voor Atelier Reservé

Amsterdam Fashion Week is alweer op zijn einde. De Nederlandse modeweek liep van woensdag 30 augustus tot en met zaterdag 2 september. Met een vol schema was er genoeg te zien en te doen, maar niet elk evenement kwam goed uit de verf. Zoals te verwachten was er veel wachten voor de shows, bombastische muziek tijdens shows en modieuze bezoekers alom - maar vijf evenementen hebben een blijvende indruk achtergelaten. FashionUnited zet ze voor u op een rij.

De flamboyante Ruben Jurriën overspoelt het publiek met liefde en emotie

Op de zesde verdieping van het karakteristieke Felix Meritis wacht op vrijdagmiddag een zaal vol positiviteit, liefde en vreugde op bezoekers. De ronde zaal met balkon, die paars, roze en rood kleurt door de belichting, stroomt snel vol. Er klinkt vrolijk geroezemoes en het is duidelijk dat Ruben Jurriën al heel wat fans aan de haak heeft geslagen.

Men kan niet om ‘Super Femboyant’ heen, want Toetie wordt groots op de muur geprojecteerd. Als de show start, veranderen de paars, roze, rode spotlights in witgele stralen. Jurriëns kleding is voor iedereen, zo vertelde hij al eerder, en dat is duidelijk terug te zien. Zo lopen er modellen mee die de queer-community vertegenwoordigen en worden twee kinderen luid toegejuicht door het publiek. Ook zijn vader loopt dit jaar opnieuw mee in zijn modeshow.

Van de collectie én de vibe die de modellen met zich mee brengen, wordt het publiek emotioneel en staat het met kippenvel te kijken. Het kleurenpalet bestond voornamelijk uit rood en roze. Hier en daar verschenen ook wat denim-kledingstukken over de vloer. Alle items waren voorzien van hartjes. Ook het stripverhaal van Toetie ontbrak niet. Als kers op de taart ontwierp Jurriën ook nog eens zijn eigen Super Femboyant-schoenen, allemaal voorzien van een blokhak, die 3D-geprint werden. Het mag duidelijk zijn: Jurriën maakte er een feestje van en liet het publiek vol liefde achter.

Lees ook:
De nieuwe collectie van Lichting-winnaar Ruben Jurriën zit vol flamboyantie

Tekst loopt verder onder de afbeeldingen.

Rubben Jurriën-show tijdens Amsterdam Fashion Week. Credits: Team Peter Stigter.
Ruben Jurriën-show tijdens Amsterdam Fashion Week. Credits: Team Peter Stigter
Ruben Jurriën-show tijdens Amsterdam Fashion Week. Credits: Team Peter Stigter.

Tess van Zalinge trapt Amsterdam Fashion Week af

De opening van Amsterdam Fashion Week was dit jaar ironisch genoeg in Rotterdam. Boven op het Depot Boijmans van Beuningen toonde ontwerper Tess van Zalinge haar nieuwste collectie. ‘Klavertje drie’, zoals de collectie heet, is een ode aan de Nederlandse zomer van Van Zalinge. Het is dan ook bijna gepast dat het de ochtend van de show nog lang onduidelijk blijft of de show droog kan plaatsvinden. De avond voor het evenement krijgen de genodigden dan ook nog de reminder om een paraplu mee te nemen. Gelukkig verdwijnen een uur voor de show de regenwolken.

Van Zalinge speelt met volumes en benadrukt door middel van korsetten de vrouwelijke vormen. Zoals gewend van de ontwerper is de collectie gemaakt van deadstock stoffen en overheerst wit in het kleurenpalet aangevuld met roze, turquoise en geel.

Lees ook:
Tess van Zalinge opent Amsterdam Fashion Week: Een ode aan de Nederlandse zomers

Tekst loopt verder onder de afbeeldingen.

De show van Tess van Zalinge. Credits: Olivia Witmond voor Tess van Zalinge
De show van Tess van Zalinge. Credits: Isabelle Bucx voor Tess van Zalinge.
De show van Tess van Zalinge. Credits: Isabelle Bucx voor Tess van Zalinge

Max Zara Sterck toont eigen silhouetten middels moderne dans

Wie de modeshow van Max Zara Sterck bezocht, werd ontvangen in een industriële loods in Amsterdam-Noord. Om klokslag 14:30 uur op woensdagmiddag werd het publiek de stalen trappen opgeleid. Achter een donker gordijn volgt een pikzwarte ruimte. Al snel haalt het publiek zijn zaklampen erbij en zoekt naar de beste plekken. De show opent met een moderne dans, waarbij vijf modellen over een wit zeil manoeuvreren op de “Be a lady, They said”-monoloog van Cynthia Nixon. Modellen dragen minimalistische silhouetten met diagonale lijnen en uitgesneden stukken. Er was veel huid te zien. De boodschap van Max Zara Sterck was dan ook overduidelijk: Het vrouwelijk lichaam moet gevierd worden.

Lees ook:
Na werken bij grote modehuizen showt ontwerper Max Zara Sterck nu eigen silhouet

Atelier Reservé gaat voor maximalistisch en een overvloed aan details

Een van de meer indrukwekkende showlocaties dit jaar was die van Atelier Reservé. Op het dak van het Adyen kantoor aan de Oosterdokskade naast het centraal station vond men tussen alle shows door een moment van sereniteit in de stille hoogte. De drukte van centraal Amsterdam was niet meer te horen. Wel was er de wind die werd aangevuld met pianoklanken waar het geluid van een voorbij vliegende drone nog met gemak bovenuit kwam. Ook de modellen lijken ogenschijnlijk rust te vinden op de locatie. Na elk look is er genoeg tijd om je indruk te laten bezinken voor de volgende weer voorbij komt. Dat verveelt niet, want in tegenstelling tot de sereniteit van de locatie zijn de meeste looks juist gedurfd maximalistisch en met een overvloed aan details. Iets wat je even op je moet laten inwerken.

De belofte om ‘weg te stappen van clichés' en de ‘normen van de samenleving te verstoren’ werd opgevolgd met een diverse cast en het lef voor culturele referenties. Ook van prints, kleur en theatrale kapsels wordt niet afgeschrikt. Relatief gewaagde reconstructies zorgen voor kleding waar je naar kan blijven kijken en nieuwe details zult blijven ontdekken. Al met al tonen de ontwerpers met succes een rauwere vorm van hergebruik van deadstock en oude kleding.

Tekst loopt verder onder de afbeeldingen.

Atelier Reservé. Credits: Marilène Zeeman voor Atelier Reservé.
Atelier Reservé. Credits: Marilène Zeeman voor Atelier Reservé.
Atelier Reservé. Credits: Marilène Zeeman voor Atelier Reservé.

Optische illusie: Kleding verandert van kleur bij Elzinga

Voor de laatste show op de derde dag van de modeweek, reist het modepubliek af naar de Vondelbunker in het Vondelpark. Wie de bunker niet kent, verstopt onder een van de bruggen, moet goed zoeken, maar kan zich gelukkig laten leiden door een stroom aan modieus geklede mensen. Omdat de ruimte in de bunker beperkt is, houdt Elzinga meerdere korte shows achter elkaar.

De show wordt begeleid door de band Baby Berserk, waar ontwerper Lieselot Elzinga zelf ook onderdeel van is. Stuk voor stuk komen er modellen tevoorschijn die in hun looks plaatsnemen op een ronddraaiend platform. Dankzij de lichten die gericht zijn op het platform, lijkt het alsof de ontwerpen van kleur veranderen dankzij een optische illusie. Het idee achter de collectie is dan ook om items te maken die reageren op podiumlichten. Toch zouden enkele van de volumineuze looks niet misstaan naast het podium.

Dit artikel is tot stand gekomen door middel van bijdragen van FashionUnited-redacteuren Sylvana Lijbaart, Marthe Stroom en Caitlyn Terra.

Amsterdam Fashion Week