Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding
bezig met laden...
“We wilden de focus leggen op het concept van een circulaire economie tijdens deze editie van Amsterdam Fashion Week,” vertelt Iris Ruisch, creatief directeur van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. “Ik kan met trots zeggen dat minstens 80 procent van alle ontwerpen die getoond worden, duurzaam zijn.” Alhoewel de interpretatie van duurzaam verschilt per ontwerper, verkent de 27e editie van de Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam wat het betekent om duurzaam te zijn in een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.
“De ontwerpers [op Amsterdam Fashion Week] wilden een statement maken,” zegt Hans Ubbink, Nederlands ontwerper en consultant. “We zagen HackedBy Van Slobbe en Van Benthum die het publiek laat zien wat je kunt doen met oude kleding en dat het nog steeds draagbaar is. Maak het korter, maak het langer, voeg applicaties toe, verander de mouwen en ga zo maar door.” Andere ontwerpers zoals Bas Kosters en Ajbilou | Rosdorff verwerkten verschillende duurzame ontwerptechnieken in hun collectie zoals zero-waste en upcycling, terwijl een nieuw initiatief van de stad Amsterdam, ‘Amsterdam maakt er wat van’, samen met zes pas afgestudeerde modeontwerpers bewustzijn creëert door middel van recyclen van items tot nieuwe ontwerpen.
“Hergebruiken is het beste dat je kunt doen. Koop goede, duurzame kleding en hergebruik en recycle deze.”
“Ik ben trots dat veel van onze ontwerpers [die tonen op Amsterdam Fashion Week] de regels van het modesysteem van binnenuit willen breken,” voegt Ruisch toe. “Ik denk dat dit al enkele jaren aan de gang is in de wereld en binnen ons programma kun je zien dat we ons zegje doen over de duurzame beweging door middel van de groep Nederlandse ontwerpers die we hebben gekozen.” Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam startte op donderdag met een show van Hacked By Van Slobbe en Van Benthum, het nieuwe merk van Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum. Het duo heeft samen een nieuw concept bedacht waarin nieuwe kledingstukken worden gemaakt van overschotten van fast fashion retailers. Door deze overschotten van andere merken te ‘hacken’ en ze te gebruiken om nieuwe collecties te maken, wil het duo de problemen van het huidige modesysteem laten zien en ontwerpers aanmoedigen om anders te gaan denken over de manier waarop producten worden gemaakt.
Amsterdam Fashion Week zet duurzame mode in de spotlight
“We breken het systeem op een hele cynische, maar satirische en komische manier”, vertelt Ruisch. “We willen mensen aanmoedigen om de manier waarop ze denken over mode, de manier waarop ze zich kleden, hoe ze kleding gebruiken en hoe ze het zouden moeten gebruiken, te herzien.” Nederlands ontwerper Bas Kosters ging nog een stap verder voor zijn collectie ‘My Paper Crown’, door mensen aan te moedigen om niet alleen anders te denken over mode, maar ook hoe zij anderen zien. Kosters zette het belang van inclusiviteit in het dagelijks leven in de spotlight omdat hij gelooft dat iedereen ‘een eerlijke kans in het leven verdient’. Dit was een van de redenen waarom hij honderden oude katoenen vlaggen vanuit de hele wereld gebruikte voor zijn nieuwe collectie, “want dit idee is niet alleen geboren uit de wil om iets goeds te doen, maar ook uit de liefde voor materiaal”, zei Kosters tegen krant Trouw. “Duurzaamheid betekent voor mij aan andere mensen laten zien hoe ze het anders kunnen doen,” voegt de excentrieke ontwerper toe. “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen realiseren wat de gevolgen zijn van hun keuzes. Goedkope kleding komt ook met een prijskaartje.”
“We moedigen mensen aan om hun definitie van mode te herzien”
Kosters is niet alleen als het gaat om bewustzijn creëren bij het grote publiek. Het vergroten van het bewustzijn bij consumenten over wat ze kunnen doen met hun ongewilde kleding is de grootste drijfveer van het nieuwe initiatief van de stad Amsterdam. De gemeenteraad ging een samenwerking aan met Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en de Gerrit Rietveld Academie en daagde zes pas afgestudeerde ontwerpers uit om 3 outfits te creëren door middel van het upcyclen van kleding en textiel die verzameld werden na afloop van vrijmarkten op Koningsdag. De studenten, die werden gecoacht door Nederlands ontwerper Hans Ubbink, Niels Klaver (Rietveld) en Peter Leferink (AMFI) kregen drie maanden de tijd om hun collectie te ontwerpen en te produceren. “We dachten dat het leuk zou zijn om nieuwe collecties te maken van afval en ongewilde kleding en dit te delen met het publiek,” zegt Ruisch.
Ubbink, een veteraan in de mode industrie en voorstander van duurzaamheid was “aangenaam verrast” toen hij werd gevraagd om onderdeel te zijn van het initiatief, omdat hij sterk gelooft dat mensen beter moeten zorgen voor wat ze kopen, hoe ze het dragen en wat ze naderhand met deze kleding doen. “Toen ze mij benaderden voor dit project dacht ik dat het goed zou zijn om te laten zien wat je met kleding kunt doen nadat je ze zat bent en om op die manier bewustzijn te creëren,” vertelt hij. “Kleding die weggegooid wordt is bijna nooit helemaal op, de gebruiker vindt deze stukken alleen niet leuk meer.”
Een andere manier waarop de mode industrie zou kunnen vechten tegen het gebruik om kleding weg te gooien, is de opkomst van de deeleconomie, meent Ubbink. Daarnaast kan het delen van een kledingkast dragers ook de kans geven om hun stijl eigen te maken en stijlinspiratie te vinden bij vrienden. “Het hergebruiken van kleding is zoveel beter voor het milieu maar ook voor het karakter van de kleding.” Yasmina Ajbilou en Lynn Kate Rosdorff, het duo achter het merk Ajbilou | Rosdorff geloven ook in het hergebruik van oude kledingstukken en ongewild textiel en richten zich daarom met hun merk op unieke kledingstukken gemaakt met een zero-waste aanpak.
“De industrie moet stoppen met meer produceren dan nodig is, mensen moeten stoppen met meer kopen dan ze nodig hebben”
“We laten de industrie en het publiek zien dat mode ook anders kan zijn” zegt Ajbilou na de show op zondag. De jonge ontwerpers halen plezier uit het ‘jagen’ naar materialen om hun collectie te maken en vinden dit materiaal bij onder andere textielfabrikanten, afvaldepots en designer modehuizen. Om zeker te weten dat hun collectie helemaal zero-waste is, werkt het duo nu met een textielfabrikant die een nieuwe stof maakt van kleine restanten die ze hebben verzameld van hun vorige collectie zodat ze deze weer kunnen gebruiken in de volgende collectie.
Alhoewel de duurzame ontwerpen het hart zijn van het merk, staan beide ontwerpers erop dat Ajbilou | Rosdorff niet bestempeld wordt met het label ‘duurzaam mode merk’. “We willen gezien worden als een normaal merk en toegankelijk zijn voor het publiek, in plaats van een niche merk,” zegt Rosdorff. “Tegelijkertijd denken we dat duurzame mode de norm moet zijn en niet als iets speciaals gezien moet worden.” Rosdorff en Ajbilou geloven dat echte verandering in de mode industrie kan beginnen met wat wordt getoond op de catwalk en steunen de focus op duurzaamheid van Amsterdam Fashion Week.
“Duurzaam [ontwerp] vanaf het begin zal de industrie gaan veranderen”
Ubbink hoopt ook dat het initiatief inwoners van Amsterdam, maar ook de mode industrie bewuster maakt van de oplossingen die mogelijk zijn voor de problemen die de mode industrie nu tegenkomt. “Als een fashion week, of een bedrijf, ons en het publiek kan helpen om bewuster te zijn, want uiteindelijk heeft het publiek de macht in de markt door iets wel of niet te kopen, dan is dat fantastisch,” vervolgt hij. “Maar het is moeilijk. Zal dit initiatief wereldwijd het bewustzijn veranderen? Nee. Zal het de weg vrijmaken voor de voorlopers? Ja, dat denk ik en hoop ik. We kunnen het verleden niet veranderen, maar we kunnen wel de toekomst veranderen en dat kunnen we alleen stap voor stap.”
Ruisch is zich bewust van het feit dat verandering in de industrie niet opeens zal gebeuren, maar ze is optimistisch over de toekomst en verwacht dat duurzaamheid zal blijven groeien binnen Amsterdam Fashion Week. “Het is niet alleen een trend, dit is een behoefte om dingen anders te doen om zo een verschil te maken,” benadrukt ze. “Ik denk dat alle inkopers binnen de industrie steeds meer zullen focussen op dit aspect en steeds minder geïnteresseerd zijn in andere [niet duurzame] ideeën.”
Lees meer: In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week
Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra
Beeld: Team Peter Stigter