(advertentie)
(advertentie)
Amsterdam Fashion Week verliest hoofdsponsor Mercedes-Benz

Autofabrikant Mercedes-Benz stopt na acht edities als hoofdsponsor van de modeweek in Amsterdam. Dat heeft de organisatie van het evenement zondag, op de laatste dag van de fashionweek, bevestigd. Eerder werd al bekend dat Mercedes-Benz zich heeft teruggetrokken als hoofdsponsor van de modeweek in Berlijn. Nu blijkt dat het bedrijf stopt met alle Europese modeweken. Mercedes-Benz is de belangrijkste sponsor van fashion weeks in diverse grote steden zoals Madrid, Londen en Milaan.

Mercedes-Benz begon in 1996 met de titelsponsoring van de Australian Fashion Week in Sydney en Melbourne. In 2001 volgde New York. Daarna heeft het merk de betrokkenheid in de modewereld vergroot met fashion weeks in Berlijn, Los Angeles, Miami en Mexico. In Nederland was het automerk tot 2014 niet verbonden aan de Amsterdamse modeweek, maar aan de Dutch Fashion Foundation met evenementen als Prelude en de Dutch Fashion Awards.

Amsterdam Fashion Week verliest hoofdsponsor Mercedes-Benz

Mercedes-Benz verlegt focus naar modeprijs

Mercedes-Benz heeft vorig jaar een nieuwe modeprijs in het leven geroepen: Les Etoiles. Aan deze ontwerpwedstrijd voor jong talent, waarvan de finale in september tijdens de fashion week in Parijs wordt gehouden, is een geldprijs verbonden van twintigduizend euro. Twee weken geleden werd bekend dat het Nederlandse ontwerpduo Schepers Bosman is genomineerd voor de prijs.

De organisatie van de fashion week in Amsterdam, dat sinds een jaar eigendom is van de Telegraaf Media Groep (TMG) dat wordt overgenomen door het Belgische Mediahuis, moet op zoek naar nieuwe geldschieters. In New York, dat in 2015 afscheid nam van Mercedes-Benz, werd het merk opgevolgd door een ander automerk: Lexus. Creatief directeur Iris Ruisch zei eerder tegen FashionUnited dat zij heeft genoten van de samenwerking met Mercedes. Het online platform Fashionweek.nl dat gelieerd is aan het evenement in Amsterdam, heeft de afgelopen maanden alles uit de kast getrokken om de hoofsponsor voor het voetlicht te brengen. Voor de campagne 'Fashionabledrive' werden bekende modebloggers met een auto van het merk op stedentrip gestuurd naar winkelsteden als Den Bosch, Utrecht en Nijmegen.

Foto's: Maison the Faux. Fotografie: Peter Stigter, tweede beeld: FashionUnited