• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Balenciaga niet meer onder vuur vanwege boodschappentas

Balenciaga niet meer onder vuur vanwege boodschappentas

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Waar copycats altijd scherp in de gaten worden gehouden door de mode-industrie, is het niet gek dat de Thaise modegemeenschap de wenkbrauwen fronste bij het zien van de regenboogkleurige shopping bag uit de debuutcollectie van Demna Gvasalia voor Balenciaga. Maar hoewel deze wel erg veel wegheeft van de traditionele Thaise boodschappentas, is het geen namaakproduct. Dat meldt The Fashion Law.

Al snel na de introductie van de tas tijdens afgelopen Paris Fashion Week, kwamen klachten vanuit de Thaise modewereld binnen. Het zou een kopie zijn van de traditionele Thaise boodschappentassen. De Department of Intellectual Property Thailand (DIPT) verklaarde echter dat de klachten onnodig waren. “Het is onwaarschijnlijk dat iedereen Balenciaga kan aanklagen, omdat de materialen en vormen anders zijn,” zo meldt Natawan Sakunkarn, algemeen directeur van de DIPT. “De regenboogtas wordt al lange tijd gebruikt in Thailand. Het is niet illegaal om hem naar Europa te brengen, omdat het geen kopie is. Wanneer iemand van plan is de tas na te maken, moeten het materiaal, patroon, de vorm en de kleur exact hetzelfde zijn.”

Hoewel de precieze prijs van de Balenciaga tas nog niet is bekendgemaakt, zal deze uitkomen op ongeveer 900 euro. De Thaise versie kostte oorspronkelijk 75 baht (ongeveer 1,80 euro), maar door een grotere vraag na de Fashion Week in Parijs is de prijs verhoogd naar 100 baht (ongeveer 2,70 euro).

Balenciaga is niet het eerste modehuis dat de Thaise boodschappentas gebruikt als inspiratie. Phoebe Philo van het Franse luxemerk Céline deed dat ook voor de herfst- en wintercollectie van 2013. Ook toen werd het niet gezien als namaak.

Foto: Thenationmedia.com

Balenciaga