Bas Kosters ontwerpt Steunkous voor tromboseonderzoek

Modekunstenaar Bas Kosters heeft dit jaar de Steunkous voor de Trombosestichting Nederland ontworpen. Dit maakte de Trombosestichting bekend in een persbericht. Het betreft geen medische steunkous maar een paar sokken. Met de verkoop van de sokken, verkrijgbaar vanaf op Wereld Trombose Dag, zaterdag 13 oktober, wordt het tromboseonderzoek van de stichting gefinancierd.

De Trombosestichting heeft de ‘Steunkous’ in 2017 voor het eerst op de markt gebracht met als doel meer aandacht voor de ziekte te vragen. Dit jaar is voor het eerst een ontwerper betrokken bij het ontwerp van de sok. Stans van Egmond, directeur van de stichting, verklaart in het persbericht dat de Steunkous van Kosters ‘zal helpen om trombose extra voor het voetlicht te brengen’, een wens waar Kosters zich bij aansluit: “Trombose heeft vele gezichten en het heersende beeld over trombose is te eenkennig. Het is iets wat meer mensen raakt dan we denken, bewustzijn is dus zeer belangrijk. Ik probeer altijd met humor serieuze zaken te duiden, daarom zet ik mij met alle liefde in voor de Steunkous. Ik hoop dat we er een mooie vooruitgang mee zullen boeken”, aldus de ontwerper in het persbericht.

De Nederlandse ontwerper won dit jaar de grote modeprijs in Nederland: het Cultuurfonds Mode Stipendium. Kosters treedt met zijn werk ’buiten de gebaande paden en stelt maatschappelijke en sociale kwesties aan de kaak’. Naast zijn modecollecties is Kosters’ werk vertegenwoordigd in tentoonstellingen en staat hij bekend om zijn vele samenwerkingsverbanden met bekende bedrijven, zoals met de textielsuper Zeeman en onlangs nog met het modebedrijf Coolcat

De Steunkous kost 10 euro en is vanaf 13 oktober te bestellen in de webshop van de Trombosestichting Nederland. De opbrengst gaat naar het onderzoeksproject naar een betere diagnose van buiktrombose.

Meer over Wereld Trombose Dag

Op Wereld Trombose Dag vragen ruim 160 organisaties wereldwijd aandacht voor trombose. De Trombosestichting Nederland doet ook mee en lanceert de campagne ‘Trombose kent vele gezichten’. Daarin staan elf persoonlijke verhalen centraal die de diversiteit van trombose laten zien. Ook wordt die dag het eindbedrag bekend gemaakt van de crowdfunding-actie voor het onderzoeksproject van dr. Erik Klok naar een betere diagnose van buiktrombose.

Beeld: Trombosestichting Nederland in samenwerking met Bas Kosters

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN