• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Behoefte aan zinvol consumeren stuwt luxemarkt

Behoefte aan zinvol consumeren stuwt luxemarkt

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|RAPPORT

Londen - Koopgedrag is anno nu onlosmakelijk verbonden met een hoger doel. Merken waarvan de strategie is gevormd rond de aanname dat het kunnen bezitten van exclusieve mode of luxegoederen genoeg is voor de consument, zullen hun bedrijfsmodel moeten herzien.

Consumenten zijn op zoek naar betekenis. Bedrijven moeten realiseren dat hun klanten gevoelig zijn voor wat in de wereld om hen heen gebeurt. Ze vinden het belangrijk te weten waar de producten die ze kopen vandaan komen.

Kwaliteit boven kwantiteit: het zijn de drie woorden die de heersende ideologie in 2019 het beste vatten. Merken moeten zich afvragen waar ze voor staan en wat, behalve het maken van winst, hun doel is: want dat is precies de vraag die ook hun klanten zich stellen. Consumenten zijn op zoek naar zingeving en investeren hun geld maar al te graag in merken die hen helpen dit streven te bereiken, aldus het Positive Luxury 2019 Predictions Report.

Het door Deloitte gepubliceerde Global Powers of Luxury Goods Report biedt aanvullend bewijs voor de stelling dat consumeren als statussymbool inmiddels achterhaald is, aangezien ‘’men het belangrijker vindt te worden beschouwd als ethisch, smaakvol en in het bezit van een juist oordeel.”

Consument toont interesse in herkomst producten

Verantwoordelijk inkopen is nu een onmisbaar onderdeel van de productieketen, en het dwingt merken om een balans te vinden tussen het behalen van hun financiële doelen, het garanderen van kwaliteit en het leveren van een positieve sociale en ecologische bijdrage aan de planeet.

Bovendien is het veiligstellen van grondstoffen cruciaal voor een luxemerk aangezien producten van hoge kwaliteit vaak zijn gemaakt van de meest fijne natuurlijke materialen, waarvan velen schaars en kostbaar zijn.

”Ik geloof sterk dat het verbeteren van de ecologische prestatie van een product het plezier dat consumenten aan een product beleven alleen maar zal vergroten. Dat is waarom we, al tijdens de ontwerpfase, proberen om hier rekening mee te houden,” zo stelt Louis Vuitton CEO Michel Burke in het Positive Luxury 2019 Predictions Report.

Hoewel koopkracht van merken naar consumenten is verschoven, is het voor luxemerken noodzakelijk to think global and act local. Oftewel: internationaal opereren betekent lokaal aanpassingen maken om relevant te zijn. Met name nu landen als China verantwoordelijk zijn voor het stuwen van de verkoopcijfers.

China: grootste afzetmarkt voor luxe in 2025

Volgens McKinsey wordt 30 procent van de luxe aankopen in China voortgebracht door mond-tot-mondreclame, waarmee dit de belangrijkste factor is bij het maken van een koopbeslissing - invloedrijker zelfs dan de winkelervaring. Bovendien wordt verwacht dat Chinese millennials in 2025 verantwoordelijk zullen zijn voor het opkopen van meer dan 40 procent van de mondiale luxemarkt.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: May-Anne Oltmans.

Bron: Positive Luxury 2019 Predictions Report, beeld via Positive Luxury website

betekenis
China
Consumententrends
herkomst
Koopgedrag
Luxe
Luxemarkt
Positive Luxury 2019 Predictions Report
zinvol consumeren