Een mediastorm ontstond eerder dit jaar toen bekend werd dat Burberry producten met een totale waarde van 28,6 miljoen pond (omgerekend zo'n 31 miljoen euro) vernietigd had. Deze producten waren onverkocht en zouden ook niet meer geschikt zijn voor verdere verkoop. Burberry kondigt nu in een persbericht aan dat het bedrijf per direct met het vernietigen van ‘onverkoopbare producten’ stopt.

“Moderne luxe betekent ook dat je sociaal en milieu verantwoord moet zijn,” aldus CEO Marco Gobbetti in het persbericht. “Deze waarden zijn de basis voor Burberry en de basis voor ons succes op de lange termijn. We zijn toegewijd aan het gebruiken van dezelfde creativiteit die we toepassen voor onze producten ook in te zetten voor elk aspect van Burberry.”

De beslissing van het bedrijf sluit aan bij de doelen die Burberry in het vijfjarenplan heeft aangekondigd. Burberry benadrukt in het bericht dat het op dit moment al onverkoopbare producten hergebruikt, repareert, doneert of recycled en deze initiatieven uit wil breiden. Waar mogelijk worden producten hergebruikt, maar Burberry wijst wel op het feit dat het bedrijf ‘in uitzonderlijke situaties’ beschadigde of defecte beauty producten zal vernietigen of weggooien. Dit geldt ook voor beauty producten die over de datum zijn. “In uitzonderlijke situaties, waar recyclen geen optie is, zullen we wellicht producten weggooien.”

Burberry kondigt tevens aan te stoppen met bont

In de aankondiging wordt ook nog kort genoemd dat Burberry niet langer bont gaat gebruiken in de collecties. De collectie van debuterend creatief directeur Riccardo Tisci zal ook geen bont bevatten. Tisci toont in september zijn eerste collectie Burberry. “We zullen ook alle bestaande bont producten langzaamaan verwijderen uit de collecties,” aldus het persbericht.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN