Cheap Monday gaat textiel inzamelen en recyclen
bezig met laden...
In navolging van moederbedrijf H&M, komt nu ook Zweedse kledingmerk Cheap Monday met een duurzaamheidsinitiatief. De moderetailer gaat kleding inzamelen en deze recyclen voor een duurzame capsulecollectie. Dat schrijft WWD.
Als onderdeel van het zogenoemde C/O Cheap Monday-project worden filialen van het modemerk in Londen, Parijs, Kopenhagen, Shenyang en Beijing voorzien van een kledingcontainer, waarin consumenten hun ongewenste en afgedankte kledingstukken, ongeacht het merk, kunnen inleveren. Net als bij het inzamelingsprogramma van moederbedrijf H&M, krijgen klanten in ruil daarvoor een kortingsbon van het merk.
In aanvulling op het duurzaamheidsproject lanceert de Zweedse retailer de C/O Cheap Monday-capsulecollectie, die in geselecteerde winkels en in de webshop verkrijgbaar zal zijn. Deze collectie bestaat uit zo’n 500 kledingstukken die zijn gemaakt van de oude, ingeleverde kleding. Het recycleprogramma wordt uitgevoerd in samenwerking met I:Collect, dat behalve met H&M ook met merken als Levi’s, The North Face en Hunkemöller samenwerkt.
Deze stap volgt de duurzaamheidsinitiatieven van H&M, waarbij sinds 2013 al 25.000 ton kleding werd ingezameld. Deze maand lanceert de fast fashion retailer de eerste World Recycle Week. Hierbij wil het bedrijf nog eens 1.000 ton oude kleding ophalen. Ook & Other Stories, de andere dochter van H&M, zamelt sinds vorig jaar kleding in.
Beeld: Cheap Monday Facebook