De beste modemomenten op Instagram 2015

Welke posts op Instagram definieerden de mode-industrie? Van Balmaination tot Chanel’s adembenemende decors en van Moschino’s Barbie tot Albert Elbaz’ eerste foto. FashionUnited zet de meest memorabele momenten op Instagram van 2015 op een rij.

A photo posted by Gigi Hadid (@gigihadid) on

1. Victoria’s Secret

Als er een merk is dat Instagram volledig overheerste dit jaar, was het Victoria’s Secret wel. De hype rond de jaarlijkse catwalkshow werd goed gevoed met honderden foto’s, zowel op eigen account als op die van alle Angels en andere modellen die meeliepen. Vooral modellen en it-girls Kendall Jenner en Gigi Hadid hadden een grote hoofdrol op Instagram.

.

A photo posted by Alber Elbaz (@alberelbaz8) on

2. Albert Elbaz

De modewereld was amper bekomen van het nieuws dat Raf Simons vertrok bij Dior, toen Albert Elbaz zijn vertrek bij Lanvin in oktober bekend maakte. Naar verluidt was er onenigheid met Lavin-eigenaar Shaw-Lan Wang en CEO Michèle Huiban. Elbaz was overigens nooit een voorstander van social media, zo zei hij dat ‘social media de mode geplet hadden’. "We leven voor onze schermpjes. We kijken niet meer, we filmen. We luisteren niet meer, we registreren. We praten niet, we downloaden," zei hij dit jaar nog bij de opening van de tentoonstelling 'Manifeste' in Parijs. Des te opvallender was dat hij kort daarna een account op Instagram aanmaakte; dat was te danken aan de ontmoeting met medeoprichter van Instagram Kevin Sytrom, legt hij uit in zijn eerste post.

3. Justin Bieber voor Calvin Klein

Een merk dat zich dankzij Instagram weer helemaal op de kaart zette, is Calvin Klein. Met popidool Justin Bieber als boegbeeld werd de actie #mycalvins gelanceerd, waarbij bekende sterren en bloggers foto’s plaatsten van zichzelf in ondergoed van het Amerikaanse merk.

4. H&M vs. Balmain

Wie had er een jaar geleden ooit van #balmaination gehoord? De samenwerking tussen modehuis Balmain en H&M werd breed uitgemeten op Instagram, met ontwerper Olivier Rouesting en –daar is ze weer- muze Kendall Jenner in de hoofdrol. Het werd een doorslaand succes, dat zich ook vertaalde naar de dikke rijen mensen voor de H&M-filialen bij de lancering. Ook legden veel consumenten hun nieuwe designeraanwinst vast op Instagram, voorzien van de trending hashtag.

5. Victoria Beckham

Victoria Beckham onderhoudt een grote fanbase via Instagram, en dat werd tijdens de New York Fashion Week in september nogmaals onderstreept. De ontwerpster genereerde maar liefst 3,7 miljoen acties op Facebook, Twitter en InstagramIn de week van 10 tot en met 17 september postte ze 95 berichten, waarmee ze haar fans op de hoogte hield van alle gebeurtenissen rond het mode-evenement. Op de social media-kanalen Facebook, Twitter en Instagram samen heeft Beckham maar liefst 18 miljoen volgers.

A photo posted by Vogue (@voguemagazine) on

6. Zoolander tijdens Paris Fashion Week

De verrassing was groot toen de acteurs Ben Stiller en Owen Wilson in hun karakters als Derek Zoolander en Hansel voor de film Zoolander de catwalk betraden tijdens de show van modehuis Valentino. Veel bezoekers van de show sloegen meteen aan het instagrammen om het speciale moment te delen met de buitenwereld. Ook Anna Wintour was van de partij.

7. Jeremy Scott’s Barbie

Ook al kunnen de fashionista’s de Barbiekleertjes niet zelf dragen, de Moschino Barbie die gisteren gelanceerd werd op Net-a-Porter was binnen een uur uitverkocht. Mede dankzij de Instagramposts van ontwerper Jeremy Scott, het nieuws via Instagram naar buiten bracht. “Moschino Barbie in minder dan een uur uitverkocht! Wow! Barbie en ik bedanken voor alle liefde!” Het nieuws werd in korte tijd veel gedeeld en binnen een uur na de lancering was de pop al uitverkocht.

A photo posted by colette (@colette) on

8. Modewereld reageert op aanslagen Parijs

De aanslagen in Parijs lieten niemand onberoerd, ook de modewereld niet. De stad van de mode verloor twee mensen uit de mode-industrie, en veel ontwerpers en andere modeprofessionals lieten op Instagram van zich horen, waaronder ook het warenhuis Colette.

A photo posted by CHANEL (@chanelofficial) on

9. De decors van Chanel

Ieder seizoen wordt er reikhalzend uitgekeken naar de show van Chanel, die altijd weer een adembenemend décor neerzet. Van Chanel café tot Chanel vliegveld, of een romantisch Parijs’ tafereel; Chanel doet het met verve.

10. Kersttruien

De kersttruien waren dit jaar ongekend populair, en menig consument deelde dan ook zijn foute trui voor de feestdagen op Instagram. Gebreide kerstbomen, pluche rendieren en sneeuwmannen met glitters; de truien waren niet aan te slepen.

Beeld: Instagram Victoria’s Secret

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN