De uitdaging van voorraadbeheer in de retail. Hoe blijf je bij?

Voor Things I Like Things I Love - een Amsterdams concept met 6 winkels en een webshop - is het van groot belang om het overzicht te bewaren in hun snel vernieuwende voorraad. Hoe doen ze dit?

Altijd iets voor iemand

Things I Like Things I Love (TILTIL voor insiders) is een plek waar je jezelf kunt verwennen. Je kunt hier terecht voor een festival outfit, makkelijke basics, maar ook voor dat ene bijzondere fotolijstje of mooie servies om je tafel nét even iets leuker aan te kleden.

Het voordeel van een brede, uiteenlopende collectie zoals die van TILTIL is dat iedereen altijd wel iets kan vinden waar hij of zij vrolijk van wordt. De keerzijde is dat je te maken hebt met veel verschillende collecties en categorieën. In het geval van TILTIL worden deze collecties verdeeld over 7 (inclusief webshop) verkooppunten, en worden er met regelmaat nieuwe artikelen toegevoegd om te blijven voldoen aan de wensen van de klant.

Die wensen zorgen voor een compleet nieuwe uitdaging voor zelfstandige retailers. Met ketens als H&M en Zara die iedere week nieuwe artikelen toevoegen aan hun collectie, is de consument gewend geraakt aan continue vernieuwing. Om dit bij te kunnen houden, wordt het voor zelfstandige retailers steeds belangrijker om ook hun aanbod constant te blijven vernieuwen.

Groei aan de voorkant = groei aan de achterkant

Een vraag die hierbij komt kijken is: hoe behoud je het overzicht? Voor TILTIL was het na de eerste twee winkels al duidelijk dat voorraadbeheer een essentieel onderdeel zou worden van het beleid.

“We hebben hele uitgebreide collecties. Denk aan kleding, accessoires, interieur, cadeauartikelen, planten.. Met 1 á 2 winkels was het voorraadbeheer nog op gevoel te doen, maar we wisten dat als we verder gingen groeien het steeds lastiger zou worden”, aldus project manager Bas de Ruijter.

Groei aan de voorkant van je onderneming betekent in dit geval dat de systemen aan de achterkant moeten worden uitgebreid en geoptimaliseerd. TILTIL gebruikt het Lightspeed Retail kassasysteem voor hun voorraadbeheer. Naast dat Lightspeed helpt door de voorraad overzichtelijk te houden, zorgt het ook voor een betere klantervaring - door beter inzicht verkopen ze minder ‘nee’ - en zorgen features als een import tool ervoor dat nieuwe producten sneller kunnen worden toegevoegd.

Bas: “Door het voorraadbeheer van Lightspeed hebben wij vanuit alle locaties direct inzicht in de voorraad in de andere locaties. Zo kunnen wij een klant naar een ander filiaal verwijzen of het product zelfs thuis laten afleveren.”

De uitdaging van voorraadbeheer in de retail. Hoe blijf je bij?

Beheer je voorraad slimmer

Het beheren en op hoog tempo vernieuwen van je voorraad is een blijvende uitdaging voor iedere zelfstandige retailer.

Bij het managen van verschillende verkoopkanalen - zeker in het geval van online en offline - is het noodzakelijk dat het voorraadbeheer in je kassasysteem aan de volgende eisen voldoet:
● De gehele voorraad moet vanuit één plek beheerd worden, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.
● Nieuwe collecties moet je makkelijk kunnen importeren zodat ze zo snel mogelijk ‘de vloer’ op kunnen.  
● Tags en categorieën zijn noodzakelijk om het overzicht te bewaren in de verschillende collecties en je klanten optimale service te bieden bij het zoeken naar een bepaald product. Wil jij je voorraad zo efficiënt mogelijk beheren? Ontdek wat Lightspeed kan betekenen voor jouw kledingwinkel!

Klik hier voor verdere informatie over Lightspeed.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN