• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Deze social influencers gaan het maken in 2017

Deze social influencers gaan het maken in 2017

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Vroeger was je modeblogger, maar die term dekt de lading allang niet meer. Waar modemeisjes voorheen succesvol waren via Facebook en hun hun weblog, wordt hun succes tegenwoordig bepaald door volgers op social media kanalen Instagram en YouTube. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit, mede dankzij hun populariteit op deze kanalen. Duizenden -veelal jonge- volgers kijken dagelijks en wekelijks naar de updates en kopen maar wat graag het shirtje dat een bekende influencer in een video droeg. Het is dus niet zo gek dat modemerken voor deze influencers in de rij staan. Van welke influencers kunnen we veel verwachten in 2017?

In 2015 bracht FashionUnited de Top 10 meest populaire Nederlandse modebloggers in kaart, gebaseerd op het aantal volgers op social media kanalen als Facebook, Pinterest en Twitter. Voor deze nieuwe geupdate versie is de formule drastisch gewijzigd. De groei van Instagram en de forse invloed die het medium vooral binnen de modewereld kent, was een herberekening noodzakelijk. Daarom telt het aantal volgers op Instagram nu zwaarder mee dan die op Facebook. Daarnaast zijn Twitter hashtags en Google Search resultaten niet meer in de berekening meegenomen.

Instagram belangrijkste kanaal voor social influencers

Hoewel de berekening drastisch is gewijzigd om de groeiende invloed van Instagram te weerspiegelen, is de top 10 nauwelijks veranderd. Negin Mirsalehi is nog steeds de meest populaire social influencer, met 3,6 miljoen volgers op Instagram en 169.000 volgers op Facebook. In het afgelopen jaar kwamen er bijna 1 miljoen volgers bij. Ook op Pinterest deed Mirsalehi goede zaken; haar volgers verdubbelden naar 14.000. Mirsalehi wordt gevolgd door Style Scrapbook, oftewel Andy Torres, en the Fashion Guitar van de Nederlandse Charlotte Groeneveld.

De top 10 kent twee nieuwkomers: Anna Nooshin en Rebecca Laurey. Nooshin komt binnen op de vierde plaats, voornamelijk dankzij haar grote schare Instagram-volgers: 325.000. Dan is er Rebecca Laurey, van de gelijknamige blog die voorheen Raspberry ‘n Rouge heette. Haar populariteit stijgt vooral op Facebook; sinds december 2015 kwamen er maar liefst 62.000 volgers bij. In diezelfde periode steeg het aantal volgers op Instagram met 25.000. Ten opzichte van eerdere rankings ontbreekt de modeblog AfterDRK; Sabrina Meijer stopte met haar modeblog en runt nu het online modeplatform IntoIt Magazine.

De uitkomst is opvallend, omdat de best scorende influencers voorheen veel populariteit verkregen met Facebook en het succes makkelijk wisten te evenaren op Instagram. Sterker nog, het aantal volgers op Facebook is helemaal niet achteruit gegaan en heeft juist een stijgende lijn.

Snapchat en YouTube steeds belangrijker voor social influencers

Hoewel kanalen als Youtube en Snapchat sterk in opkomst zijn, zijn deze nog niet meegenomen in de berekening. Dit komt omdat influencers relatief kort op deze kanalen actief zijn. Wel valt op dat twee influencers hoog scoren op YouTube: Negin Mirsalehi vlogt bijvoorbeeld pas sinds september 2016, maar wist al zo’n 123.950 abonnees te verzamelen. Ook Anna Nooshin, die sinds april 2015 actief is op het kanaal, scoort hoog met 116.500 volgers.

Waar moet je op letten als je wilt samenwerken met een blogger? Elf do’s en don’ts voor een geslaagde collaboration: Blogs in Business: dit willen bloggers als ze met je samenwerken

Sinds afgelopen jaar domineert Snapchat het social media landschap. Ook veel modebloggers en social influencers zijn terug te vinden op de app. “Snapchat is ook heel belangrijk, ik verwacht een enorme groei in het komende jaar. Vooral de jonge doelgroep van 14 jaar en jonger.” zegt Anneke Schogt, managing director van Influencer Managing Agency (IMA) in Amsterdam, die ook veel modebloggers in zijn portfolio heeft. Of iemand succesvol is op Snapchat, is moeilijk te meten, ook voor IMA. “Onze influencers sturen nu dagelijks een screenshot van het aantal views, zo houden we het nu bij.” Er wordt wereldwijd al hard gewerkt aan een tool om het succes te meten. Schogt verwacht dat deze er in het komende jaar wel komen. Snapchat zal de plek van Instagram of Facebook zeker niet innemen, stelt de managing director. “Het is een kanaal wat er bij komt, naast de andere kanalen. Instagram is nog steeds heel belangrijk, en zeker niet passé.”

Benieuwd welke modebloggers naast Chiara Ferragni van The Blonde Salad wereldwijd het populairst zijn? Wij geven u hier het antwoord.

Lees ook FashionUnited's 9-delige serie: Blogs in Business

Beeld: screenshot Youtube Negin Mirsalehi en screenshot Youtube Anna Nooshin

modebloggers
social influencers
top 10 modebloggers