Blogs in Business: dit willen bloggers als ze met je samenwerken
bezig met laden...
Waar moet je op letten als je wilt samenwerken met een blogger? In de afgelopen maanden werden diverse modebloggers aan de tand gevoeld over hun samenwerkingen met modemerken. De elf belangrijkste do’s en don’ts voor een geslaagde collaboration zet FashionUnited nu op een rij.
1. Zoek een blogger die bij je merk aansluit
Volgens de modebloggers gaat het bij het zoeken van de juiste blogger bij
een merk nogal eens mis, hoewel het zo logisch klinkt. Chloe Sterk van Fashionista Chloe
laat weten: “Het merk moet bij mij passen en ik wil niet dat het overkomt
als geforceerde sponsoring. De producten moeten dus wel aansluiten bij mijn
blog.” Kijk dus naar de identiteit van de blogger, en hoe deze bij je merk
past. “Het is belangrijk om goed te kijken naar wat een blogger doet,”
aldus Sterk. Dat vinden ook Nieke en Elke Mulder van Style of Two. “We staan overal voor open, maar
het moet wel bij ons passen. Wij moeten kleding zelf ook willen kopen en
dragen. Een bomberjack met bontkraag van 800 euro zouden wij nooit kopen,
dus zo’n jas komt dus ook niet op de blog.”
2. Stuur geen standaard mails naar bloggers
Chloe Sterk: “Veel bedrijven sturen standaard mails naar een stuk of 15
bloggers. Dat werkt niet.” Waarom niet? Omdat de blog persoonlijk is, en de
stijl van een blogger ook. Bloggers willen dus een persoonlijke aanpak. Een
persoonlijke e-mail maakt veel meer indruk dan een mail waar de naam van de
blogger simpelweg in is geplakt.
3. Doe onderzoek naar je blogger
Een mooie samenwerking ontstaat als je je van tevoren goed voorbereidt en
onderzoek doet naar je blogger. “Lees je vooraf in, zodat je een beeld
hebt van een blogger. Kijk niet alleen naar het aantal volgers, maar ook
naar het verhaal van degene. Kijk naar hoe je met een blogger samen iets
moois kunt creëren,” vindt Frederique Bos van Fab le Frique.
4. Leer je blogger kennen voor je samen aan de slag gaat
Persoonlijk contact is erg belangrijk, zegt Rosanna Gentenaar van de blog Billie Rose. “Durf samen creatief te zijn;
spreek af voor een kop koffie, ga samen door de hele collectie en bespreek
daarna samen de mogelijkheden,” aldus de blogger. Investeer dus in je
relatie met een blogger, dan rollen er mooiere resultaten uit.
5. Neem de blogger serieus
Heb je eenmaal een geschikte hebt blogger gevonden, neem deze dan ook serieus,
zeggen bloggers. Hoewel de meeste bloggers tussen de 20 en 30 jaar oud
zijn, hebben ze veel verstand van mode en hebben ze vernieuwende ideeën
over samenwerkingen, waar je misschien niet meteen aan hebt gedacht.
Larissa Bruin van Hats to Heels: “Het leukste is als je als
blogger een intensieve samenwerking kan starten, waarbij je samen een
concept bedenkt. Zo kan je er samen iets creatiefs uithalen. Ik denk dat
bedrijven nog te weinig stil staan bij wat er allemaal mogelijk is.”
Natuurlijk kan je van tevoren een heel concept uit werken, maar een jonge
succesvolle blogger zit zelf ook vol met ideeën, waarmee je hoge punten kan
scoren. Luisteren naar de ideeën van de blogger is essentieel.
6. Bedenk samen met de blogger een concept met brandstory
Een samenwerking is meer dan een blogger die een outfit showt op een foto.
Daarom is het belangrijk om samen een concept te bedenken die aansluit op
zowel de identiteit van het merk als de identiteit van de blogger. Rebecca
Laurey van Raspberry & Rouge: “Een blog is meer dan een
leuk plaatje, er moet een goede context zijn. Ik vind de brand
story belangrijk. Bij samenwerkingen bedenk ik een concept waarin twee
merken samen komen: ‘Raspberry & Rouge en merk X’.” Rosanna Gentenaar vult
aan: “Vergelijk de stijl van je merk met die van de blogger en zorg dat de
storytelling overtuigend is.”
7. Denk out of the box in samenwerkingen
Durf bij het bedenken van een samenwerkingsproject verder te kijken dan
outfitposts. Maak een moodfilmpje, of realiseer een project met meerdere
bloggers. Lucy de Boer van Lovely by Lucy: “Denk aan nieuwe soorten
samenwerkingen: een toffe editorial shoot met onverwachts element, of een
project zoals ik met Eyelove gedaan heb.” Chloe Sterk koppelde haar
producten aan blogs over travel, en die werden vervolgens
veelvuldig gedeeld: “How-to-wear posts zijn altijd interessant
voor een merk, en die worden ook goed gelezen. Zo heb ik een tijdje geleden
een blog gemaakt voor schoenenmerk Xsensible. Het product heb ik
gekoppeld aan een blogpost over citytrips, waarin ik verschillende looks
liet zien met die schoenen: een avondlook, strandlook en een look voor als
je bezienswaardigheden gaat bekijken. Veel winkels die deze schoenen
verkopen deelde de blog, ik werd in een aantal nieuwsbrieven geplaatst en
de blog werd duizenden keren gelezen.” Een creatieve samenwerking kan dus
nog meer exposure opleveren.
8. Wees concreet in wat je wilt
Een blogger benaderen zonder te weten wat je wilt, dat is geen goed idee.
Fashionista Chloe: Ik krijg veel aanvragen van bedrijven die zeggen ‘we
willen wat doen’, maar die verder geen idee hebben hoe het werkt. Die moet
je bij de hand pakken.” Zorg dat je als merk een plan hebt en weet wat je
wilt bereiken met de samenwerking. Meer naamsbekendheid, meer verkoop? De
manier waarop je je doel bereikt kan natuurlijk gezamenlijk uitgewerkt
worden (zie punt 4), maar weten waar je heen wilt is belangrijk. Frederike
Bos van Fab le Frique vult aan: “Geef precies aan wat je wilt. Pakketdeals
zijn heel handig.”
9. Stuur nooit zomaar kleren op
Een grote fout die veel retailers maken: gewoon zomaar een outfit uit het
lookbook opsturen, en hopen dat het gepost wordt. Rosanna Gentenaar licht
toe: “Wat je niet moet doen; zomaar een setje opsturen naar een blogger en
er vanuit gaan dat iemand het gaat dragen en dat je dat niks kost. Er zijn
sowieso veel ‘gratis bloggers’ die alles aanpakken, dat gaat ten koste van
de professionals.” Ook een veelgehoorde don’t: iets opsturen en een week
later informeren ‘waarom het nog niet gepost is’.
Het klinkt zo simpel, maar niets is gratis, ook niet bij bloggers. “Merken moeten er begrip voor hebben dat een blogger werkt voor zijn geld, aldus Chloe Sterk. “Als een webshop vraagt of ik een product wil promoten, kan het zomaar zijn dat ik uit 93.000 producten uit de online winkel iets moet kiezen. Dat kost tijd en daar hangt een prijskaartje aan. Je wordt daar ook wel strenger in. Laatst zei een bedrijf ‘daar hebben wij geen budget voor’ en dan moet ik ook zeggen ‘helaas, dan niet’.” Rebecca Laurey vertelt: “Ik werk in concepten en doe de productie altijd zelf, van concept tot uitvoering en bewerking. Ik ga altijd voor kwaliteit en daar zit veel tijd in. Soms worden er voor een outfitpost tussen de 5 en 1000 foto’s gemaakt. Die moet je allemaal uitzoeken, dan de beste foto’s bewerken in Photoshop en je moet ook een tekst schrijven. Maar ik probeer altijd een goede prijsafspraak te maken, waarbij waardering en verwachtingen in balans zijn.” Lucy de Boer van Lovely by Lucy houdt enige flexibiliteit bij het maken van deals. “Sommige merken dachten eerst dat ze alleen maar kleren hoefden op te sturen, maar nu moeten ze wel betalen voor een post. Ik kan me echter wel flexibel opstellen, kleine merken hebben nu eenmaal minder te besteden en soms wil ik het gewoon dragen omdat het zo’n tof merk is. Inmiddels heb ik een mediakit opgesteld, waarin ik mijn richtlijnen aangeef,” aldus de Boer.
11. Kijk naar kwaliteit in plaats van kwantiteit
Natuurlijk, een blogger met de meeste volgers heeft een groter bereik. Maar
toch zegt dat niet alles over de kwaliteit van de fanbase, en het
wil ook niet zeggen dat je als merk het meeste uit een samenwerking kan
halen. “Kijk niet alleen naar het aantal volgers van een blogger. Let ook
op de interactie; wie heeft de beste engagement? Durf verder te kijken dan
de getallen,” zegt Rosanna Gentenaar.
Dit is voorlopig de laatste aflevering van ‘Blogs in Business’…