• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dit is het bedrag dat de consument bereid is te betalen voor een kledingstuk

Dit is het bedrag dat de consument bereid is te betalen voor een kledingstuk

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Hoeveel de consument wil betalen voor een kledingstuk is een vraag retailers bezighoudt. Edited beantwoordt deze vraag; het Britse retail en onderzoeksbureau heeft de gemiddelde prijzen van veel voorkomende kledingstukken zoals een trenchcoat en jeans gepubliceerd op zijn website. Het gaat om drie prijzen - voor het lage, midden en hoge segment - per item. Het bureau keek hiervoor naar de markt in de Verenigde Staten.

In het onderzoek van Edited zijn geen afgeprijsde artikelen meegenomen; het gaat dus om artikelen die voor de volledige verkoopprijs zijn uitverkocht. Bovenstaande bedragen per kledingstuk zijn niet het gemiddelde van verkochte items, maar het bedrag dat procentueel het meest betaald werd. Volgens het onderzoeksbureau is dat de prijs die de consument bereid is te betalen.

In het laagsegment (de massamarkt) kwamen de verkoopprijzen uit op ongeveer 85 dollar (76 euro) voor een trenchcoat, 75 dollar (67 euro) voor skinny jeans, 45 dollar (40 euro) voor enkellaarsjes, een jurk en een yogabroek en 35 dollar (31 euro) voor een witte blouse.

In het premium-segment schoot de prijs van een trenchcoat omhoog naar 275 dollar (245 euro), enkellaarzen gingen voor rond de 225 dollar (200 euro) over de toonbank, een jurk voor 225 (200 euro), skinny jeans rond de 175 (157 euro) en de witte blouse en yogabroek werden het vaakst gekocht voor 75 dollar (67 euro).

In het luxesegment viel op dat voor skinny jeans en yogabroeken niet meer betaald wordt dan in het middensegment. De prijs voor de trenchcoat en de witte blouse nam juist drastisch toe naar zo’n 950 en 350 dollar (855 en 315 euro). Enkellaarzen gingen het meest over de toonbank voor 450 dollar (405 euro) en een jurk voor een bedrag voor 350 (315 euro).

Bij Amerikaanse e-tailer Everlane is het al mogelijk voor klanten om tijdens de uitverkoop de prijs te kiezen die ze voor een item willen betalen. Dit is het eerste bedrijf dat dit mogelijk maakt. Ze kunnen kiezen uit een lage, gemiddelde of hoge prijs. Volgens het bedrijf kiest zo’n 87 procent voor de laagste prijs, 8 procent voor het middensegment en 5 procent de hoogste prijs.

Beeld: FashionUnited

bereidheid
consumentenprijs
EDITED
gemiddeldeprijs per kledingstuk
prijsbeleid
prijsopbouw
verkoopprijs