Dit zijn de 20 Fashion Weeks die het meeste geld opleveren
bezig met laden...
Naar verwachting heeft New York Fashion Week dit seizoen een bedrag van maar liefst 540 miljoen euro in het laatje gebracht, en het zal voor modekenners dan ook niet als een verrassing komen dat dit de modeweek is die het meeste geld oplevert. Het is per slot van rekening toch de Fashion Week die het startsein vormt van de ‘modemaand’ waarin de vier grote modeweken plaatsvinden in New York, Londen, Milaan en Parijs.
Wat betreft het geld dat de modeweek oplevert, staat New York dus met stip op één, gevolgd door London Fashion Week. Het verschil met Parijs en Milaan lijkt echter een stuk groter te zijn. Hoewel deze twee modeweken beide een programma hebben waarin vooraanstaande modehuizen als Chanel, Fendi en Gucci zijn opgenomen, kunnen ze niet altijd meekomen met andere, minder bekende modeweken wanneer enkel naar de opbrengst wordt gekeken. Naast de vier grote modeweken, vinden verspreid over de hele wereld namelijk nog veel meer modeweken plaats, variërend van steden als Amsterdam, Berlijn en Kopenhagen tot Shanghai, Mumbai en Tel Aviv.
Deze Fashion Weeks leveren meer geld op dan de modeweken van Parijs en Milaan
Elk van de onderstaande modeweken heeft zijn eigen programma dat vol staat met zowel opkomende als gevestigde ontwerpers die elk seizoen hun nieuwste collectie tonen aan inkopers en journalisten. Het enige verschil tussen deze modeweken en the big four? De ‘kleinere’ modeweken slagen er meestal niet in de aandacht van de internationale pers lang vast te houden. Maar het verschil in aandacht vanuit de media moet zeker niet worden verward met een gebrek aan talent of gevoel voor zaken, want uit berekeningen van FashionUnited blijkt dat een aantal van deze minder bekende modeweken er elk seizoen in slagen meer geld op te leveren dan de Fashion Weeks in zowel Parijs als Milaan.
Na de Fashion Weeks in New York en Londen, staat de Mercedes-Benz Fashion Week Madrid op nummer drie in het lijstje van modeweken die het meeste geld opleveren. MBFW Madrid trekt elk seizoen gemiddeld maar liefst 55.033 bezoekers, die samen goed zijn voor een inkomen van 104,5 miljoen euro: zeker niet slecht voor een land dat nog niet eens volledig is hersteld na de recessie. Tijdens de Herfst/Winter 2017 modeweek, welke duurde van 17 februari tot 21 februari, zullen 43 Spaanse en internationale ontwerpers hun werk aan de wereld tonen - een aantal dat lager ligt dan in zowel Milaan als Parijs. Toch brengt de modeweek in de Spaanse hoofdstad uiteindelijk meer geld op. Hoe dat mogelijk is? MBFW Madrid bevat misschien geen extravagante shows waarvoor de kosten oplopen tot in de miljoenen euro’s (klinkt herkenbaar, Karl Lagerfeld?), maar wie naar de modeweek in Madrid komt, doet dat met een duidelijke reden - en nee, flaneren en je laten fotograferen is er daar geen van. Parijs mag volgens de Global Language Monitor dan de onbetwiste modehoofdstad van de wereld zijn: wanneer het gaat om de business van Fashion Week, gaat die eer naar andere steden.
Tokio gold lange tijd als dé modestad van Japan, zo niet heel Azië, en de door Amazon gesponsorde modeweek die hier twee keer per jaar plaatsvindt, is in de afgelopen jaren steevast gegroeid. Toch lijkt het erop alsof Amazon Fashion Week Tokyo binnen niet al te lange tijd zal worden ingehaald door Shanghai Fashion Week, dat recentelijk steeds vaker wordt genoemd als de belangrijkste modestad van China. AFW Tokio zal dit jaar naar verwachting 50.000 bezoekers trekken en een totale opbrengst van 93 miljoen euro genereren. De kans is echter groot dat Shanghai Fashion Week, dat per editie 90,5 miljoen euro aan omzet oplevert, haar Japanse zusje binnenkort voorbijstreeft. Dat deze twee Aziatische Fashion Weeks belangrijk zijn, is niet vreemd wanneer men bedenkt dat landen als China, Vietnam en India een ontzettend belangrijke rol vervullen binnen de kledingproductie.
Momenteel kiezen veel jonge, talentvolle ontwerpers ervoor een opleiding te volgen aan een prestigieus instituut in Europa of de Verenigde Staten, maar in de toekomst zou hier zomaar eens verandering in kunnen komen. Nu steeds meer modemerken met hun collecties de middenklasse in China en India willen aanspreken, wordt de kans groter dat ontwerpers uit deze regio ervoor kiezen in hun thuisland te blijven en hier naam te maken. Een Chinese ontwerper die zijn werk showt tijdens de modeweek van Shanghai mag dan misschien niet de cover van Vogue US halen, maar dat betekent allerminst dat hem geen succesvolle én winstgevende carrière in de modewereld te wachten staat.
Geschreven door: Vivian Hendriksz, vertaling en bewerking May-Anne Oltmans
Foto’s: Pexels.com