Drie jonge mannenmodemerken om in de gaten te houden
bezig met laden...
De vrouwelijke modewereld is traditioneel gezien groter dan die van de mannen, maar het lijkt er tegenwoordig op dat er steeds meer aandacht is voor herenmode. Of het nu gaat om alternatieven voor formele werkkleding, duurzame slow-fashion mannencollecties of kledingstukken die statements maken. FashionUnited zet drie jonge mannenmodelabels om in de gaten te houden, op een rij.
1. Atelier Charlie: Slow fashion voor de ‘vrije man’
Dat de slow fashion-markt als tegenhanger van kledingketens als Primark en H&M tegenwoordig groeiende is voor vrouwen, is te zien aan de steeds meer duurzame en innovatieve winkelconcepten die ontstaan. Nu heeft Lotte van Schijndel, een afgestudeerde modeontwerpster aan de ArteZ in Arnhem, een slow fashion merk voor mannen opgericht. Atelier Charlie heet het, en het biedt kleding die ‘anders is dan anders door kleur- en stofgebruik, pasvorm en comfort’.
Van Schijndel zette Atelier Charlie vier maanden geleden op poten. De ontwerpster maakte een collectie bestaande uit vijftien items die werden ontwikkeld in Portugal en Italië. “Ik vind het belangrijk dat de kleding onder goede werkomstandigheden wordt geproduceerd, dus ik werk alleen met gecertificeerde fabrikanten. Hoofdzakelijk in Europa, zodat ik er makkelijk even langs gaan,” vertelt ze aan FashionUnited. Van Schijndel lanceerde de collectie vorige maand op Kickstarter. “Ik was benieuwd hoe mijn collectie in de smaak zou vallen, of er draagvlak zou zijn voor een nieuw mannenmerk in deze prijs- en kwaliteitsklasse en ook om financieel de mogelijkheid te creëren om de eerste productie te gaan draaien.”
De kledinglijn, bestaande uit klassiekers als een blouse, pantalon, colbert en T-shirt in verschillende kleuren en materialen, werd goed ontvangen. Van Schijndel heeft haar doel van 25.000 euro inmiddels behaald met 85 donateurs. “Het is spannend om vanaf 0 te beginnen. Het is investeren in zowel tijd als geld, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik krijg veel positieve reacties van de donateurs. Ze zijn blij dat er weer iets nieuws komt,” aldus Van Schijndel.
Van Schijndel is van plan zowel een webshop als fysieke winkels van Atelier Charlie te openen. Dat worden dan pop-up stores, vertelt Van Schijndel. “Steeds een maand in een nieuwe stad, om mensen bekend te maken met het merk. Het is namelijk kleding die je moet voelen, aan moet kunnen trekken om te zien wat het met je doet.”
De webwinkel van Atelier Charlie gaat volgens Van Schijndel volgende maand online. De eerste pop-up winkels openen hun deuren in oktober van dit jaar. Tot die tijd mogen consumenten langskomen in het atelier in Utrecht om de collecties te komen bekijken.
Lees ook:
2. KHRKTR: Casual, maar toch formeel voor de werkende man
De werkende man laat zijn pak tegenwoordig steeds vaker links liggen en gaat liever in een overhemd met een jasje en een jeans naar de zaak. Dat onderzochten Stefan Compeer en Melvin Spaargaren, twee oud-collega’s van McGregor, onlangs. Hun antwoord: het nieuwe herenmodelabel KHRKTR (Kharakter), een casual tailored merk dat vijf dagen in de week, from breakfast to bar, de werkende man faciliteert. FashionUnited sprak de mannen eerder deze maand over hun nieuwe label.
Tegenwoordig kan de werkende man, zo stellen Compeer en Spaargaren, nergens terecht voor een complete, niet te formele werkoutfit. Dat gegeven leidde ertoe dat de heren, de één afkomstig van onder andere Dr. Adams en Tommy Hilfiger, de ander van merken als Van Gils en Suitsupply, de handen ineen sloegen en besloten het merk KHRKTR oprichtten. Het label bevindt zich qua segment tussen retailers als Oger en Scotch & Soda in en biedt onder andere jeans, broeken, colberts, regenjassen en overhemden in een select kleurenpalet. Pakken en dassen zijn absoluut niet in de collectie te vinden. “Die producten zien we nu niet als groeiende,” vertelt Compeer. Qua prijs bevindt het merk zich in het midden- en middenhoge segment. “We hebben shirts voor 79 euro, truien voor 99 euro en jassen in de range van 299 tot 349 euro.”
KHRKTR, dat ook waarde hecht aan transparantie en duurzaamheid, wordt na de lancering in juli verkocht bij verschillende multibrandretailers en via een online kanaal. Er staan nog geen fysieke winkels op de planning. Wel hebben de oprichters voor de komende vijf jaar ambitieuze plannen. Naast Nederland verwachten de mannen dat het merk in acht tot tien andere Europese landen wordt verkocht. “In ieder geval online, maar wellicht één of enkele flagshipstores in hoofdstedelijke gebieden,” laat Compeer weten.
Compeer en Spaargaren lanceren KHRKTR tijdens de komende editie van de Modefabriek in Amsterdam. De eerste collectie moet begin volgend jaar in de winkels liggen.
3. Spoiled: “Voor mannen die zich niet begrepen voelen door de mainstream”
“Spoiled daagt de huidige mode-industrie van overconsumptie uit,” zo luidt de intro van het mannenmodemerk op de website. Het label biedt slechts enkele basisitems van hoge kwaliteit als tegenhanger van de ‘miljoenen goedkope opties van lage kwaliteit’. De collectie van Spoiled, ontworpen in Oslo, bestaat uit basisartikelen als een T-shirt, een broek, truien en een pet in de kleuren zwart, grijs en donkerblauw. Prijzen variëren van 39,95 euro voor een pet tot 169,95 euro voor een zwarte jack. Allen bevatten een opdruk met het ‘Spoiled’ logo, waarmee de oprichters het bewustzijn voor het label proberen te verhogen.
Spoiled heeft net haar eerste seizoen gedraaid. Dat is succesvol verlopen, stelt oprichter Lars Tibben. “We zijn heel selectief geweest tijdens de verkoop van ons eerste seizoen, we werken maar met een paar winkels in Nederland en dit is waarschijnlijk ook de reden geweest dat de collectie goed verkocht is. Winkels als Coef, The Pelican Studio en Twentyonewood zijn tevreden met ons, en wij met hen,” aldus Tibben, die het merk eind vorig jaar samen met Thom van Erp opzette.
Spoiled is er voor de man die zich niet begrepen voelt door de mainstream, stellen de mannen op de website van het merk. “Jonge, trendy en verfijnde jongens zijn niet alleen klaar voor een nieuwe look, maar ook voor een merk dat de frustratie van het vinden van kwalitatief hoogwaardige en comfortabele items begrijpt.”
De komende tijd willen Tibben en Van Erp hun merk en klantenbestand op een rustige manier uitbreiden. Verder zijn de heren bezig met de uitbreiding van de huidige collectie, met toevoeging van jeans en jacks. De basic T-shirts worden later als unisex shirts verkocht, stelt Tibben. “Over vijf jaar willen wij een ruim winkelbestand hebben in Benelux en internationaal een interessante speler zijn. Naast een mannencollectie hebben we dan ook een collectie voor dames en bieden we een ruim aanbod aan in basic en unieke items.”
Spoiled is momenteel verkrijgbaar bij verschillende multibrandwinkels en via een eigen webshop.
Beelden: Homepagefoto Atelier Charlie website, Atelier Charlie website, KHRKTR en Spoiled Facebook