Edited: “Retail ziet kansen in festival marketing”

Het retail-onderzoeksbureau Edited meldt dat Coachella vermeldingen in nieuwsbrieven met 63 procent toegenomen sinds vorig jaar, zo stelde Edited's Visual Merchandizing software vast. Het aantal festival vermeldingen op homepages groeide ook, met 43 procent. Niet alleen retailers zien kansen, ook sportmodespelers. Nike, Adidas en Puma hebben dit jaar voor het eerst speciale producten en gelimiteerde festival-items op de markt gebracht, meldt Edited. Tussen twee Coachella weekenden heeft het retail-onderzoeksbureau, dat online verkopen in de Britse en Amerikaanse markt analyseert, festival insights uiteengezet.

Coachella, het festival der festivals dat in 2017 een record omzet van 114,6 miljoen dollar (omgerekend 93,1 miljoen euro) genereerde, trekt 126.000 bezoekers - voornamelijk Millennials per dag. Ook de zoektocht naar Coachella-content op YouTube - vooral over Coachella fashion - is voor, tijdens en na het festival groot, zo stelt Edited. Bovenal is het voor retailers een evenement waarbij zij consumenten kunnen bereiken via ground-level-marketing - lees influencers, benadrukt het retailbureau. Volgens Edited een reden waarom retailers steeds vaker festival reisjes sponsoren, waarbij de accommodatie, festivaltickets worden betaald en outfits worden geregeld voor ‘een compleet marketing-pakket'.

Volgens Forbes kleedde online retailer Revolve 416 influencers voor Coachella 2017, huurde een hotel volledig af en opende een pop-up shop voor gasten om foto’s te nemen en te delen. Dat leverde meer dan 4.4 miljard social impressies op, volgens Forbes vijf keer meer dan die van de officiële event sponsor H&M. Revolver's mede-oprichter Michael Mente verklaart in een interview met Forbes dat festivals "de nieuwe fashion week zijn voor millennials”. "Coachella en festivals zijn authentiek, experimenteel; een omgeving waar wordt verwacht dat iedereen plezier heeft en zij grensverleggende modekeuzes maken. Dat is voor ons heel interessant en biedt meer mogelijkheden dan ons merk te presenteren dan op een traditioneel mode-event als New York Fashion Week," aldus Mente tegenover Forbes.

Edited: “Retail ziet kansen in festival marketing”

Alix The Label lanceert festivalcollectie en kleedt influencers op Coachella voor promotie

Alix The Label, een Nederlands modemerk, was ook op Coachella, althans, onder anderen Anna Nooshin, Lizzy van der Ligt, Vivian Hoorn en Claartje Rose waren op de eerste festival zaterdag in outfits van het modemerk gestoken. Zij droegen Alix’ gelimiteerde kledingcollectie 'Festival Chapter', zo maakte het merk via een persbericht na het weekend bekend, een die vanaf dat moment te koop was via de website van het Nederlandse merk. Morgen, op zaterdag 21 april, opent het kledingmerk een eendaagse Festival Chapter pop-up store in de Runstraat, gelegen in de Amsterdamse Negen Straatjes. Wie een festivalitem aanschaft in de pop-up store, mag aan de bingomolen draaien en maakt kans op een Festival Chapter-pakket, shoptegoed of de ultieme hoofdprijs: twee tickets voor Coachella 2019, aldus het persbericht.

Wat het tot nu toe heeft opgeleverd? "We krijgen onwijs veel positieve reactie van vaste klanten, onze eigen retailers, maar ook vele anderen," antwoordt een woordvoerder van het merk schriftelijk op FashionUnited's vraag op 20 april. "Hoewel we pas na het weekend de balans opmaken, kan je zeker zeggen dat het Alix over het algemeen een flinke boost heeft gegeven. Ons bezoekersaantal op de webshop is verdubbeld en een van onze campagnefoto’s is heel vaak gerepost op social media met als gevolg dat vooral onze Instagram (volgers van het account, red.) flink is gestegen. Ook zien we dat retailers die Alix nog niet in durfden te kopen, nu over de streep zijn getrokken.” Alix is drieënhalf jaar geleden opgericht door Rens Netten en Olivia Wierda. Rens is de zoon van Thomas Netten, oprichter van Dept. Het merk heeft 200 verkooppunten in Nederland en een aantal in Duitsland, België, Scandinavië en Spanje. Op moment van publicatie heeft Alix 54.1 duizend volgers op Instagram. Het Facebook-account heeft ruim 10.000 likes en volgers.

Voor de pop-up verkoop zijn er tot nu toe duizend aanmeldingen, laat de woordvoerder weten. De Festival Chapter collectie, bestaande uit elf kledingstukken waaronder een kanten jurk, rock T-shirt en pailletten-top en bijpassende volantrok, is momenteel ook (nog) verkrijgbaar via de webshop en een aantal geselecteerde retailers. Prijzen van de items variëren van 59,90 euro voor een kanten bralette top tot 229,95 euro voor een pailletten-kimono.

Edited: “Retail ziet kansen in festival marketing”

Coachella

Coachella duurt nog tot en met 22 april. Het evenement trapt traditiegetrouw het festivalseizoen af. H&M onthulde op het jaarlijkse Moschino-feest op Coachella dat Jeremy Scott van Moschino de nieuwe gastontwerper is.

Edited: Top 10 Festival Trends 2018

Edited heeft ook een Top 10 festival items voor 2018 shortlist opgesteld. ‘De bestverkopende trends’ tot nu toe, van het huidige festivalseizoen dat volgens het bureau tot augustus duurt, zijn: heuptassen (1), pailletten (2), unitards - een nietsverhullend nauw aansluitende one-piece (3), ‘fietsbroeken’ (4), Co-ord, een outfitsetje, bestaande uit losse, maar matchende kledingstukken (5), regenboogprints (6), crochet (7), metallic afwerkingen (8), spannende badmode (9), en laarzen in westernstijl (10).

Foto’s: Alix The Label.