(advertentie)
(advertentie)
Een nieuw hoofdstuk voor Erik Frenken

Erik Frenken is terug. Niet dat de Nederlandse ontwerper echt lang 'weg' was: hij vertrok in december als creatief directeur bij Avelon. Krap een half jaar later komt hij nu met een "licht conceptuele" damescollectie: Frenken. "Het werd tijd om me niet langer te verschuilen achter een brand, maar onder mijn eigen naam te gaan werken." Donderdag presenteerde Erik Frenken de pre-spring collectie, officieel de tweede collectie van het prille merk. De eerste collectie is direct door zo'n twintig winkels ingekocht, vertelt hij. Oude klanten die Frenken al kende van Avelon, maar ook nieuwe namen zoals Wendela van Dijk in Rotterdam. Afspraken met de bekende warenhuizen staan binnenkort in de agenda. De ontwerper en agent zijn net terug uit Parijs, waar ook goed is geschreven. "Het wordt echt positief ontvangen."

Prille merk Erik Frenken positief ontvangen

Dit nieuwe hoofdstuk met een veelbelovende start, dankt de ontwerper aan zijn eigen doorzettingsvermogen en talent, maar ook aan zijn goede contact met een Portugese fabrikant die wel brood zag in Frenken en hem een eigen merk aanbood. Erik Frenken: "Het is een heel fijne kerel, heel relaxed. Hij biedt mij volledige creatieve vrijheid en neemt zelf de productie en distributie voor zijn rekening." Lachend: "Dus, dat zag ik wel zitten."

Een nieuw hoofdstuk voor Erik Frenken

Nu is Erik Frenken geen nieuwkomer in de modebranche, die zomaar een eigen merk krijgt aangeboden. De ontwerper werkte bijna zeven jaar als hoofdontwerper bij Avelon, een merk dat op zijn hoogtepunt zo'n 180 verkooppunten telde in 25 landen. Erik Frenken (1976) studeerde cum laude af en deed zijn master aan de gerenommeerde modeschool Central Saint Martins in Londen. Daarna ging hij direct aan de slag bij Alberta Ferretti en enige tijd later werd hij aangesteld als hoofdontwerper bij Viktor & Rolf. Na vier jaar maakte hij de overstap naar Blue Blood, waar ook Avelon onder viel. In 2009 ging Blue Blood failliet en maakte hij een doorstart met Avelon. Toen al vroeg investeerder Ton van Dam of Erik Frenken niet zijn eigen naam op het label wilde hebben. Hij koos ervoor de naam Avelon te behouden, omdat dat mysterieuzer en internationaler klonk. Zijn eigen naam vond hij toen zelf nog 'een beetje stoffig'.

Een nieuw hoofdstuk voor Erik Frenken

Fast forward en het merk Frenken staat. Met de eerste collectie is ook een online winkel geopend, maar dat loopt nog geen storm. Met salesagenten in Nederland (Blinc Fashion), Duitsland, Rusland en Japan, verloopt de verkoop in de stenen winkels een stuk vlotter. "Het is een merk met een nonchalante, licht conceptuele, vibe," zegt de ontwerper, "maar dat conceptuele aspect voert niet de boventoon. Het is puur om te verrassen." Alledaagse items, zoals een overhemd of een trench coat zijn uitgevoerd in betaalbare stoffen en krijgen dankzij vrij simpele ingrepen, zoals oversizen, ondersteboven plaatsen of omdraaien, extra impact. Frenken: "Het is balanceren op de scheidslijn tussen kwetsbaarheid en cool. En kwetsbaar is het ook omdat het nu wel onder mijn eigen naam gebeurt."

Foto: Perspresentatie Frenken collectie. FashionUnited