Eerste New York Denim Days: Consumentgerichter, maar met Nederlands tintje

Dit weekend vindt de eerste editie van de New York Denim Days plaats. Na verschillende edities van grote zus Amsterdam Denim Days zagen de leden van de organisatie hun kans schoon om het concept in Amerika te introduceren. FashionUnited sprak enkele dagen voor de aanvang met organisator Lucel van den Hoeven.

Vier jaar geleden vonden de Amsterdam Denim Days voor het eerst plaats in de Nederlandse hoofdstad. Het evenement vond gelijktijdig plaats met denim beurs Kingpins Amsterdam en trok een internationaal publiek. “Het is een uniek evenement,” aldus Lucel van den Hoeven. “We hadden al langer plannen om uit te breiden, we zijn door meerdere landen gevraagd om te komen.” Na verschillende opties overwogen te hebben, werd in maart bekend gemaakt dat is gekozen voor New York, de thuisbasis van partner Kingpins. “Het was een logisch vervolg.”

Amerikaanse zus Amsterdam denim Days: “We zijn meer op de consument gericht”

Het concept van de Amsterdam Denim Days, het samenbrengen van denim enthousiastelingen, wordt van 29 september tot 1 oktober voor het eerst gepresenteerd in New York in het Metropolitan Pavilion. Elementen van het concept, zoals de aanwezigheid van denimmerken, denim mills en experts, zullen uiteraard ook in Amerika aanwezig zijn. Zo is het programma van de eerste dag gevuld met lezingen en seminars, de zogeheten FIT Denim Talks van onder andere Stefano Rosso van Diesel en Italiaanse Adriano Goldschmied, bekend als de Godfather of denim. De volgende dagen zijn gevuld met het bekende straatfestival van het concept. Het jongere zusje van de Amsterdam Denim Days is echter meer op de consumenten gericht. “Er is meer te koop dan bij de Amsterdamse editie.” Zo is er bijvoorbeeld een vintage markt aanwezig op zondag, naast de foodtrucks en muzikanten die het festival verder aanvullen. Nog een verschil met grote zus Amsterdam Denim Days is het ontbreken van de Kingpins beurs die in Nederland gelijktijdig plaatsvond. “Onder andere door de afwezigheid van de beurs, hebben we gekozen voor een meer consumentgerichte aanpak.”

Het evenement is als vanzelfsprekend ingevuld met jonge ontwerpers en gevestigde merken uit de Amerikaanse denim industrie, maar het evenement blijft een Nederlands tintje houden. “Dat kon naar mijn mening niet ontbreken,” lacht Van den Hoeven. “We hebben een selectie gemaakt om te laten zien wat er in de industrie in Amsterdam gebeurt. Samen met House of Denim [een van de partners samen met de gemeente Amsterdam, red.] is een keuze gemaakt om het Nederlandse verhaal ook te vertellen op de New York Denim Days.” Zo zijn Anbasja Blanken, Kings of Indigo, Benzak Denim Developers, Tenue de Nimes en Tossijn aanwezig op het evenement. In totaal zijn er 75 tot 80 deelnemers betrokken bij de New York Denim Days.

New York Denim Days: “Een Nederlands tintje mocht niet ontbreken”

De verkoop van tickets verloopt in hetzelfde tempo als tijdens de aanloop van de Amsterdam Denim Days, wat Van den Hoeven als een goed teken ziet. “We zijn natuurlijk benieuwd hoe de verkoop aan de deur zal zijn.” Om de cijfers zal het echter niet direct gaan voor de organisatie. “Het gaat vooral om het plaatje dat we neer willen zetten. We willen een mooie start in New York, met de juiste doelgroep die er op af komt.” Of er een tweede editie komt? “Natuurlijk moet we evalueren hoe de eerste editie is verlopen, maar we willen niet zomaar één of twee edities doen, we are in for the long run.”

New York Denim Days vindt van 29 september tot 1 oktober plaats in New York. Kaarten kunnen online voor tien dollar gekocht worden, aan de deur 15 dollar. Kinderen tot twaalf jaar kunnen het festival gratis bezoeken.

Beeld: Denim Days website

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN