Europese finale Woolmark Prize was als speeddaten

"Ik was zo nerveus voor het juryoverleg. Volgens mij ratelde ik aan één stuk door,' zegt Jonathan Christopher terwijl hij zijn trofee aan de kant zet. De jury van de Europese Woolmark Prize viel als een blok voor de enthousiaste ontwerper. Jurylid Walter van Beirendonck: "We waren unaniem. Vooral door zijn energie."

De Nederlandse ontwerper sleepte gisteren de International Woolmark Prize Europe in de wacht, in de categorie mannenmode. "Ik had geen idee dat ik zou winnen. Niemand had een idee. Je weet niet wat de jury wil, waar naar gekeken wordt. Ik denk dat ik uiteindelijk won, omdat ik een heel nieuwe kant op wil met wol. Ik heb woldenim gebruikt, en dat was heel moeilijk te vinden. Ik heb iets van tachtig, negentig telefoontjes gepleegd naar verschillende wolleveranciers en denimleveranciers," vertelt de kersverse winnaar. "Maar ik durf eigenlijk niet hardop te zeggen dat ik daarom won. Ik heb namelijk zulke mooie stukken gezien van de andere ontwerpers, waar ik gewoon hebberig van werd."

Europese finale Woolmark Prize was als speeddaten

Walter van Beirendonck, ontwerper en jurylid menswear van de prijs, beaamt dat de innovaties en de combinatie van wol en denim die Christopher presenteerde, de reden was dat hij uiteindelijk won. "Maar het had ook veel te maken met de energie, de manier waarop hij zijn werk toonde en verdedigde. Daar zaten we echt op te wachten: een moment van energie, een vonk, en het gebeurde. Iedereen voelde het, dat was heel mooi."

Van Beirendonck schrok wel van het kleurgebruik van de genomineerden. De Belgische ontwerper staat zelf bekend om zijn excentrieke collecties, kleurrijke creaties en om zijn rebellie: hij schopt met zijn kleding vooral tegen opgelegde denkbeelden over schoonheid, seksualiteit, HIV of de maatschappij. "Het kleurgebruik was enorm braaf," zegt hij. "Het was allemaal beige, grijs en blauw. Terwijl er nu zoveel gebeurt met kleur en prints in de mannenmode. Gek dat dat niet doorkomt in zo'n wedstrijd. Wat ik miste bij veel genomineerden was durf. Het mocht best creatiever. En het commerciële aspect kwam bij sommige kandidaten te veel naar voren."

Twee Nederlandse winnaars Woolmark Prize Europe regional final

Het juryoverleg op de dag van de finale was maar kort: de genomineerden kregen acht minuten om hun concept te pitchen. "Het is een beetje als speeddaten," lacht Van Beirendonck. Christopher: "Het zweet brak me uit. Dus daarna heb ik even met een doekje alles drooggemaakt. Toen was het eigenlijk gelijk door: foto's maken voor social media en pr. Je hebt niet echt tijd om na te denken."

Nanna van Blaaderen, winnares in de categorie damesmode, vond het eigenlijk heel leuk bij de jury. "Je loopt op wolken als je hier bent. Het is een grote eer om genomineerd te worden, dus de sfeer was heel fijn en dankbaar. Ik heb een paar keer tegen mezelf gezegd: 'geniet nou, want dit ga je niet nog een keer meemaken'," vertelt de Nederlandse ontwerpster. "Je kunt niet alles vertellen over jezelf, dus je moet kiezen wat je als eerst aankaart bij de jury. Maar op een gegeven moment struikelde ik toch over mijn woorden, omdat ik zo veel wilde vertellen. Ik had ook een paar boekjes van eerder collecties laten zien. Volgens mij heeft dat de doorslag gegeven, dat de jury het totaalbeeld zag en dat ik al jaren met wol werk. Ik had die boekjes op het laatste moment in mijn koffer gedaan."

Europese finale Woolmark Prize was als speeddaten

‘Het is een grote eer om genomineerd te worden voor de Woolmark Prize’

De twee Nederlandse ontwerpers ontvangen beide een financiële bijdrage van 50.000 Australische dollar (33.700 euro) en krijgen de mogelijkheid Europa te vertegenwoordigen tijdens de internationale finale van de Woolmark Prize. De menswear finale wordt in januari 2016 in Florence gehouden, de womenswear finale vindt plaats in februari 2016 in New York.

Hoe gaat Van Blaaderen het geld besteden? "Ik ga zelf natuurlijk een heel nieuwe garderobe aanschaffen," grapt ze. "Nee, het is voor de collectie voor de finale en om te investeren in marketing en sales, en alles wat er bij komt kijken. Om te zorgen dat je verder komt als merk. Ik wil internationaal groeien met mijn merk. Ik ben productieklaar."

Voor het aankomende halfjaar wordt de winnend ontwerpers gevraagd een capsule collectie te ontwikkelen van Merino wol. De collecties worden getoond, samen met de collecties van de winnaars uit de andere werelddelen. De twee winnaars ontvangen een geld bedrag van 100.000 Australische dollar (67.8001 euro) en worden opgenomen in het assortiment retailers als Harvey Nichols, 10 Corso Como, Matchesfashion.com, Mytheresa.com, Saks Fifth Avenue, Joyce, Isetan Mitsukoshi, Boutique 1 en David Jones.

Europese finale Woolmark Prize was als speeddaten

Ook Christopher focust op zijn eigen label. "Absoluut. Ik ben gestopt met werken voor Lagerfeld. Nu echt voor mezelf aan het kijken: hoe ga ik het aanpakken om nog een groter bereik te krijgen met mijn label," zegt de ontwerper die afgelopen week nog showde op Amsterdam Fashion Week. "Ik wil zo goed mogelijk Europa vertegenwoordigen tijdens de finale en daar kei en keihard voor werken."

Foto's: Jens Mollenvanger

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN