Fabienne Chapot: “Merknaam Fab. werkt niet buiten de Benelux”
bezig met laden...
Het merk Fab. krijgt een nieuwe naam: Fabienne Chapot. “Dat klinkt internationaler en biedt meer kansen om internationaal te groeien,” stelt de gelijknamige oprichtster en eigenaar Fabienne Chapot. Naast een nieuwe naam breidt het merk het komende jaar flink uit. FashionUnited sprak Chapot over de nieuwe naam, de nieuwe stijl in de winkels en de kledinglijn die in juli op de Modefabriek gelanceerd wordt.
De nieuwe naam betekent een ‘nieuw hoofdstuk voor het merk’. Kun je dat uitleggen?
“We maken nu een grote professionaliseringsslag, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het bedrijf, om ervoor te zorgen dat alles goed gestructureerd is. Zo hebben we zeven nieuwe mensen aangenomen, die voornamelijk senior ervaring hebben. We hebben nu ook een professionele e-commerce manager aangesteld, verder hebben we er op het gebied van marketing en inkoop mensen bij. We hadden al heel lang een superleuk, jong en gemotiveerd team, maar we gingen groeien en we misten een stukje structuur en vakkennis. We zochten op veel gebieden naar net iets meer expertise. Nu hebben we echt vakkennis binnengehaald. We maken nu veel stappen in de productie.”
En aan de voorkant van het bedrijf?
“Aan de voorkant zit de professionalisering in de uitbreiding in het buitenland en de lancering van de nieuwe kledinglijn. Dat is een grote stap, dan is voor mij het merk helemaal compleet en rond. Het merk heeft een duidelijke signature, die je met kleding nog meer kan laten zien. Het is een droom die uitkomt.”
Hoe lang had je die droom al?
“Eigenlijk al vanaf het begin, tien jaar geleden, toen ik begon met het label. Ik wilde graag ondernemen en ik vond het heel leuk om te creëren en de commerciële kant vond ik ook heel erg leuk. Ik heb geen mode-opleiding gedaan, dus ontwerpen lag te ver van me af (had ik wel gewild). Accessoires waren toen een logische stap. Ik miste in het accessoirelandschap veel kleur en vrolijkheid. Vanaf de tweede collectie ben ik begonnen met het opstikken van harten, in fluorescerende kleuren. De Fab. Love Bag heet ‘ie. Vanaf toen is het snel gegaan met het merk. Die tas was een enorme hit; hij viel ook heel erg op. Net als de portemonnees met hartjes. In de eerste jaren kwam er zoveel op me af; alles ging razendsnel. Ik werd door ongelooflijk veel winkels gebeld, die allemaal zo’n tas wilden verkopen. Dat werden toen al snel 150 winkels in Nederland. Ik had niet eens tijd om alle winkels te bezoeken; het was gekkenhuis. Toen had ik 6 meiden klaarstaan om alle dozen in te pakken en op te sturen. De telefoon stond roodgloeiend, bizar was het. De eerste winkel kwam 4 jaar geleden aan de Negen Straatjes; aan de Hartenstraat, dat was meant to be denk ik.”
Waarom is het nu nodig om een nieuwe naam te lanceren?
“De reden waarom we Fab. veranderen in Fabienne Chapot is omdat die naam beter werkt in het buitenland. Zowel in merkregistratie als URL. Eigenlijk is de naam Fab. buiten de Benelux niet werkbaar. De nieuwe naam werkt beter, en zo kunnen we makkelijker doorgroeien. Ook wordt het verhaal achter de naam duidelijker. Toch vind ik het nog wel even wennen dat het merk nu mijn eigen naam krijgt.”
Het verhaal achter het merk moet met de nieuwe naam duidelijker worden. Maar wat is dat verhaal precies?
“Ik vind het belangrijk dat ik dit vanuit passie ben begonnen. Het ondernemerschap en de creativiteit zijn vanuit het hart ontstaan, en zo hebben we het merk opgebouwd. Ik denk dat mensen dat ook voelen in het merk. Tot op de dag van vandaag maken we alleen dingen die we zelf mooi vinden, niets is vanuit een concept geschreven. Ik kies echt voor wat ik zelf leuk vind en voor wat ik mis in de markt. Ook ben ik nog steeds nauw betrokken bij het designproces. Dat wil ik mensen ook meegeven: volg altijd je hart.”
Het merk is volwassen geworden. Waar merk je dat aan?
“Ik ben dit merk begonnen toen ik 25 was en nu ben ik 35 jaar. Je groeit mee met het merk en het wordt volwassener. Bepaalde dingen laat je los, al blijft het altijd fun en vrolijk. Ook de achterkant van het bedrijf is daar een voorbeeld van; straks zitten we hier met 22 fulltime krachten. Het is een stuk professioneler geworden. De volwassenheid zit ‘m tevens in de uitbreiding naar het buitenland. Als je internationaal wilt uitbreiden moet je gewoon een heel sterk merk hebben, wat staat. Dat kan niet meer ‘houtje-touwtje’.”
Zie je de verandering en de volwassenheid van het merk ook in de omzet terug?
“Ik kan geen omzetcijfers geven, maar we groeien elk jaar.”
Waarin ben je zelf veranderd?
“Het is zowel mijn kracht als mijn valkuil; snel schakelen. Ik kan snel beslissingen nemen en goede ideeën voer ik het liefst dezelfde dag nog uit. Maar na 10 jaar ondernemen, waarbij het bedrijf steeds groter wordt, is het ook belangrijk dat je af en toe even stil staat en even goed kijkt naar waar we mee bezig zijn en wat we gaan doen. Dus meer plannen maken dan snel schakelen. Het snel schakelen heeft me ook wel heel veel gebracht, maar het is nu belangrijker om goed over beslissingen na te denken.”
Fab., of straks Fabienne Chapot, zit momenteel in 15 verschillende landen. Welke landen staan er nog op jullie wensenlijstje voor uitbreiding?
“Frankrijk vooral, want daar verkopen we nog niet echt. Ook willen we de aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verstevigen. De komende jaren focussen we voornamelijk op Europa, daar is immers nog genoeg te halen, maar als er een geweldig aanbod buiten Europa voorbij komt zeggen we natuurlijk geen nee. Kijkend naar de landen waar we al zitten, dan is Duitsland voor ons een hele belangrijke markt, net als Zwitserland, België en Oostenrijk.”
Naast de nieuwe naam komt er een nieuwe kledinglijn bij. Wat kan je erover vertellen?
“Het is een dameslijn en er komen zo’n 40 tot 50 stijlen uit in het eerste seizoen. Voor het merendeel tops, maar ook veel jurkjes en een paar broeken. We misten zomerjurkjes in veel collecties. Het heeft een sterke signature; herkenbaar aan de hartjes en sterretjes, veel kleur en vrolijke elementen. De items zijn voor dagelijks gebruik, en ze zijn heel draagbaar. Dat past ook bij mij; ik zou nooit iets dragen wat niet lekker zit. De stof en kwaliteit zijn belangrijk, evenals de printjes. We zijn trouwens ook al bezig met de wintercollectie, we gaan er gewoon vanuit dat iedereen de nieuwe kledinglijn heel leuk gaat vinden.”
Er is al kleding van het merk verkrijgbaar. Hoe zit dat precies ten opzichte van de nieuwe lijn?
“De kledinglijn die we nu hebben is volledig van leer, maar de nieuwe kledinglijn wordt echt non leather. Tot nu toe deden we kleding ‘erbij’, maar hier zit een heel concept achter.” Vervolgend: “De tassenlijn Fabienne Chapot was wat exclusiever door het slangenleer. Die lijn vervalt en wordt nu onderdeel van de hele collectie. Het wordt niet exclusiever, de prijs en signature blijven hetzelfde.”
Welk resultaten wil je behalen met de eerste collectie?
“We hebben wel een beeld van een richting en een target, maar we doen het echt stap voor stap. Een goede relatie met de winkels, die stevig is, vind ik erg belangrijk. We hebben al een lijst van winkels met wie we graag in zee willen en we hebben ook al afspraken met een aantal staan. Maar eerst rustig bouwen.”
De winkels worden ook voorzien van een nieuwe stijl. Wat kan je daarover vertellen?
“We krijgen een nieuw logo; klassieker en rustiger. Daar past een nieuwe winkelconcept goed bij. Het wordt iets gelikter, met mooie witte muren en een houten vloer. Het heeft een Franse boetiek-stijl, maar wel met fun details en het typische handschrift van Fabienne Chapot. Het concept is bedacht in samenwerking met onze art director Sophie van Bentum. De showroom wordt trouwens ook helemaal verbouwd in de nieuwe stijl.”
Wanneer is de nieuwe stijl klaar?
“In augustus, als de nieuwe collectie komt. Ze zijn nu net begonnen met de showroom ombouwen. De pop-up store aan de Utrechtsestraat was een proef om te kijken hoe de nieuwe winkelinrichting werkt. Vanaf 1 augustus gaan we echt om met een nieuwe winkelinrichting voor de klanten.”
Wat moeten de nieuwe wijzigingen straks opleveren?
“In ieder geval moet de kleding op nummer 1 staan, de schoenen op 2 en de accessoires op 3. Dat heeft natuurlijk tijd nodig, maar ik geloof dat de omzet van kleding en schoenen wel groot kunnen worden.”
Waar droom je nog van met het merk Fabienne Chapot?
“Een volwaardig mode- en lifestyle merk worden. Ik wil dat ‘merkgevoel’ nog sterker neerzetten, zodat het uiteindelijk een wereldmerk wordt. In de toekomst hoop ik dat we overal ter wereld winkels hebben en dat de groothandel ook nog heel groot wordt.”
Ben je al bezig met het opzetten van een tweede winkel?
“We zijn ons wel aan het oriënteren op een tweede winkel in Nederland. Misschien in Amsterdam of Haarlem, maar daar zijn we echt nog niet uit. En we moeten ook niet alles tegelijk doen -wat ik vroeger wel deed- dus nu is het echt alleen oriënteren.”
Waar wil je over tien jaar staan met het merk?
“In Europa wil ik als een heel sterk merk staan, en toch ook wel een aantal winkels in de Verenigde Staten en China.”
Beeld: Fabienne Chapot