• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • ‘Geen money, maar mensen.’ Hacked By zoekt partner voor groei

‘Geen money, maar mensen.’ Hacked By zoekt partner voor groei

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Hacked By, het modelabel van modeontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, is klaar voor de volgende stap. Samen met mede-initiatiefnemer Marjon Beumer zijn de ontwerpers op zoek naar een bedrijf, modemerk of retailorganisatie, met voldoende slagkracht om het merk te adopteren en groeien. “We zoeken geen money, maar mensen,” zegt Francisco van Benthum in een gesprek met FashionUnited.

Het bedrijf dat Hacked adopteert heeft een tool in handen om de productieketen rond te breien en een circulair systeem op te bouwen. De noodzaak van een circulair modesysteem stond centraal tijdens de laatste editie van de Copenhagen Fashion Summit die in mei plaatsvond. ”Marktleiders in fashion hoor je zelden over de echte oplossing: het verminderen van het totale volume van productie. Bij alle initiatieven op het gebied van duurzaamheid gaat men ervan uit dat de industrie blijft groeien,” zei Chiara Campione van ‘Detox My Fashion’ tijdens het congres. "Echte verandering kan pas plaatsvinden wanneer de levensduur van kleding wordt verlengd en de ecologische impact van productie in de ontwerpfase verminderd." In Kopenhagen werd de ‘Circular Fibre Initiative’ gelanceerd met als doel een nieuw mondiaal textielsysteem te creëren, gebaseerd op de principes van een circulaire economie. Het initiatief wordt gesteund door o.m. de C&A Foundation, H&M, Nike en The Danish Fashion Institute.

Drie jaar geleden is Hacked opgericht als reactie op de fast fashion modeketens, de snelheid en de grootschaligheid die daarmee gepaard gaat. Tegelijk biedt het een oplossing voor de enorme overvoorraad van kledingstukken en halffabrikaten, een bijproduct van de grootschalige productie van die ketens. Met hun modemerk Hacked kopen Van Slobbe en Van Benthum restpartijen op en maken er nieuwe kledingstukken van. Daarvoor hergebruiken zij hun eigen patronen. Hacked ligt nu bij tien winkels in Nederland en wordt lokaal geproduceerd. “Alles staat op de rit,” zegt Van Benthum, “het materiaal, het vervoer en de producties. Wat we missen zijn mensen, een salesorganisatie en een backoffice, die nodig zijn voor groei. In plaats van dat zelf vanaf de grond op te bouwen, lijkt het ons beter als Hacked in een bestaande organisatie wordt geïntegreerd. Zodat we dat bedrijf kunnen helpen van hun overproductie af te komen.” Dan moet dat bedrijf wel open zijn over dat bijverschijnsel van de fashionindustrie, want op dat punt is een eerdere mogelijke samenwerking afgebroken.

In juli presenteert Hacked voor het eerst een collectie tijdens fashion week in Amsterdam. Van Benthum: “Er komt veel op ons af op dit moment, dus het is passend om nu in de openbaarheid te treden en te zeggen dat we een partner zoeken. Wij hebben een duurzame en tevens winstgevende oplossing gevonden om textiel en kleding te recyclen, overvoorraden op te ruimen en producenten door dalperiodes te helpen. Alles staat klaar voor de volgende stap.”

Lees ook het interview met Francisco van Bethum over de volgende stap van Hacked By.

Foto: Hacked By_Vytautas Kumza

Alexander Van Slobbe
Francisco van Benthum
hacked
Hacked By