Hoogtepunten van London Collections: Men
bezig met laden...
Mannenmode is buzzing in Londen. In heel het land eigenlijk. De mannenmodeweek, London Collections: Men, wordt ieder seizoen groter en de mannenmodemarkt in Groot-Brittannië groeit harder dan damesmode. Al leken de orders tijdens het mannenmode-evenement nog niet rap te gaan.
In totaal presenteerden 77 ontwerpers en creatief directeuren nieuwe mannenmodecollecties tijdens de zevende editie van London Collections: Men. Vooral Craig Green viel op. Hoewel hij nog niet zo lang deel uit maakt van het catwalkcircuit, heeft hij een duidelijke persoonlijke stijl, met vierkante, gewatteerde jassen en broeken met wijde pijpen.
Sommige bezoekers waren misschien verward door de lange lappen stof die de modellen aan de achterkant hadden, met uitzondering van een gat in de romp. Of door de fijne breisels met lange, zwarte 'tepels'. Maar ze weerspiegelden Greens bedoeling om de menselijke vorm in stof te verpakken en tegelijkertijd juist te laten zien.
Green was niet de enige ontwerper met broeken met wijde pijpen. Het lijkt of het skinny tijdperk ook in de mannenmode op zijn retour is. Modeketen Topman presenteerde op de openingsavond zelfs high waisted flared broeken, baggy pantalons en heel korte korte broeken gecombineerd met bomber jassen.
Londen had voor de zevende keer een mannenmodeweek
Coach showde voor het eerst op London Collections: Men. Het merk toonde androgyne stukken, outfits geïnspireerd op skaten en schreeuwerige prints. Aan the Guardian vertelde creatief directeur Stuart Vevers dat hij de boel - "old money Kennedy thing, with counter culture " - wilde wakker schudden.
Ook voor Henry Holland was het een debuut. Hij presenteerde voor zijn label House of Holland voor het eerst een mannenmodecollectie. De Britse ontwerper ziet de collectie, die in winkels als Selfridges, Opening Ceremony en Galeries Lafayette komt te liggen, voor zich als een garderobe voor mannen. Het resultaat: sportieve doch minimalistische ontwerpen, zoals voetbalshirts met slogans als 'Lad'.
JW Anderson toonde voor zijn doen een opvallend ronde en zachte look op de catwalk. De silhouetten waren wijd en zacht, variërend van cropped broeken tot wijde breisels en polo's. Zelf vertelde de ontwerper aan the Guardian dat zijn lente- en zomercollectie voor 2016 voort kwam uit de wens om het tempo af te remmen. "En mode te reduceren tot dingen als calico," aldus Anderson. Hij refereert naar het materiaal dat vaak wordt gebruikt voor samples. Al gebruikt hij ook graag high-end materialen, waaronder raw denim, met de hand gebreid katoen en zacht leer.
London Collections: Men voor het eerst vier dagen in plaats van drie
Tom Fords collectiepresentatie was één van de hoogtepunten van de mannenmodeweek. De ontwerper had zijn show gepland op maandag, maar hij hield op zondagavond al een cocktail party in zijn winkel aan Sloane Street en besloot er 'spontaan' een show van te maken. Ford noemt het zelf liever geen show, maar een wandelende presentatie. Extra bijzonder: het was voor het eerst in elf jaar dat de ontwerper zijn collectie presenteerde op een catwalk.
De collectie zelf: vooral maatpakken, avondjassen van zijde met prints en lederen jassen. Ford tegen de Financial Times: "Het is heel erg 'Warhol's Factory 1963'." Ook zegt hij: "Je moet voorzichtig zijn. Mannen komen bij ons voor kostuums en maatwerk. We wilden niet dat mensen dat vergeten."
De ponden moeten nog gaan rollen tijdens London Collections: Men
Hoewel London Collections: Men druk bezocht was en mannenmode flink groeit in Groot-Brittannië - in 2014 bedroeg de omzet uit mannenmode 13,5 miljard pond - worden de meeste orders nog altijd in Parijs geschreven. Inkopers gaan eerst naar Pitti in Florence voordat ze definitief laten weten of ze een merk inkopen. "We willen dat er ponden worden uitgegeven," liet een adviseur van het British Fashion Council weten aan FashionUnited.uk. Maar de Britse mannenmodeweek heeft de pech aan het begin van het inkoopseizoen plaats te vinden.