Hul le Kes: Het nieuwe merk van Sjaak Hullekes

Het is even stil geweest rondom mannenmode ontwerper Sjaak Hullekes, maar met de lancering van zijn nieuwe merk Hul le Kes is hij weer terug van weggeweest. FashionUnited sprak met de ontwerper in Arnhem, twee dagen voor de lancering van het merk.

Na het stoppen van zijn eigen label, Sjaak Hullekes, was de ontwerper op zoek naar iets waar hij zich ‘wel weer senang bij voelde’. Toen hij zijn eigen label stopzette ging het juist hartstikke goed met het merk en met de winkels, maar de klant werd leidend ‘en dat jasje paste niet meer’. “Waarom zou ik een standaard wit overhemd moeten maken?” aldus de ontwerper. Met Hul le Kes heeft hij het dichtbij zichzelf gehouden. “Vrienden en kennissen die zien wel echt mijn signatuur hierin. Maar dan meer de casual variant.”

Het resultaat is een merk dat draait om de bezieling van kledingstukken. Hullekes maakt gebruik van stock stoffen en antieke materialen zoals tafellinnen. Ook de prijskaartjes en labels in de kleding komen van een rommelmarkt en hebben daardoor allemaal een eigen karakter. “Ik hoop dat mensen met een andere optiek naar kleding gaan kijken,” vertelt de ontwerper in zijn pop-up shop tijdens het Fashion + Design Festival Arnhem. “Kleding kopen is nu vooral praktisch, meer dan voor de mooi. Ik zou meer bezieling willen geven aan kleding.” Een voorbeeld hiervan is het paspoort dat elk kledingstuk meekrijgt. Hier kan de drager bijhouden wanneer hij of zij het gedragen heeft, officieel is het een mannencollectie maar Hullekes ziet vrouwen de kleding ook nog wel dragen, een foto invoegen en zo de geschiedenis van het stuk bijhouden. Wanneer iemand klaar is met het kledingstuk kan het item weer worden ingeleverd en hergebruikt worden, in dezelfde vorm, “maar het kan zomaar zijn dat je een overhemd terugziet in een jas of een jas terugziet in een broek”. “Die vrijheid houden we,” aldus Hullekes. Het paspoort dat aan de hand van het artikelnummer te linken is aan het item, wordt weer doorgegeven aan de volgende eigenaar. Voor het inleveren van een kledingstuk krijgt de consument 15 procent van het aankoopbedrag terug om bijvoorbeeld een ander item te kopen. De collectie bestaat uit overhemden, jassen en broeken in wit, beige, wit met blauw gestreept en donkerblauw.

Sjaak Hullekes lanceert nieuw merk Hul le Kes

“Op deze manier hoop ik dat een stuk meer waarde krijgt. Eigenlijk zoals het concept van wabi sabi, wanneer je porselein laat vallen dat je het lijmt met goud en dat daardoor een item waardevoller wordt,” aldus de ontwerper. “Ik hoop dat het een persoonlijkheid krijgt.” De collecties zijn in kleine oplages gemaakt en worden in Nederland vervaardigd door het productie-atelier dat Hullekes heeft opgericht, Studio Ryn. Standaardmaten zoals 36/38 of S/M heeft het merk niet. De nummering loopt van nummer 1 tot en met 4. “Want wat zegt 36 tegenwoordig nog?”

De keus om zijn naam op het nieuwe project te plakken kwam door het uitproberen van verschillende namen. “Mijn naam volledig, dan gaat men te snel het beeld pakken dat ik eerder heb gecreëerd. Het [nieuwe merk, red.] is wel van mij, dus ik vind wel dat het ergens mijn naam moet dragen. Het zegt nu iets, maar het zegt ook weer niks. Het kan zo iets leuks in het Frans zijn, maar je weet niet wat.” Hul le Kes. “Als ik mij voorheen voorstelde met mijn eigen naam, dan hadden mensen meteen ‘dat’ praatje klaar, en ik hoop dat dat nu minder is. Ik mag wel wat meer op de achtergrond.”

Een paar jaar geleden vertelde de ontwerper nog dat hij het ideaal had om de Nederlandse mannenmode te veranderen, maar tegenwoordig is dat niet zijn ambitie meer. “Want wie kan nu nog de massa bedienen? Het enige dat ik hoop is dat genoeg mensen aansluiting vinden bij het product dat ik verkoop, zodat ik het kan blijven maken. Maar in welk volume dat is, dat weet ik nog niet.” Haast heeft de ontwerper niet: “Ik zie hem als slow food, dat mag best wel gestaag,” lacht hij.

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN