• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

Door Simone Preuss

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Na de aankodiging van het Speedfactory concept twee jaar geleden, en de protypes, is het zover: sportgigant Adidas introduceert de eerste commercieel geproduceerde hardloopschoen, de AM4 (Adidas Made For). De schoen, geproduceerd door middel van een geautomatiseerd productieproces, is verkrijgbaar in zes stad-edities voor Londen, Parijs, Los Angeles, New York, Tokyo en Shanghai - de AM4LDN, AM4PAR, AM4LA, AM4NYC, AM4TKY en AM4SHA.

"De toekomst van design. Door sportdata gedreven, radicale versnelde schoenenproductie, open source co-creatie, hyper flexibel en gelokaliseerde productie. Dit is Speedfactory," stelt Adidas in de AM4 teaser. De AM4 reeks is de eerste wereldwijde lancering en bestaat uit innovatieve schoenen gemaakt voor en op de markt gebracht in Londen, Parijs, New York, Los Angeles, Shanghai en Tokyo.

Adidas AM4 hardloopschoen beschikbaar in zes stadedities

Sportdata per stad, zoals die van Londense 'urban runners' of Parijse vrouwelijke hardlopers, zijn ingezet bij het design- en productieprodcues. Daarnaast is de productiecyclus radicaal verkort van 18 maanden tot 45 dagen. "Deze technologie maakt het mogelijk het bestaande model te ondermijnen en het product zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor de consument," vertelt David Drury, schoeneninkoopdirecteur Adidas, in een interview met Reuters.

De zesdelige debuutcollectie is vervaardigd in de Speedfactory faciliteit in Ansbach, Duitsland. Adidas opent later dit jaar ook een Speedfactory in Atlanta, Georgia, in de Verenigde Staten.

De AM4LDN is vanaf 26 oktober te koop via Londense winkels en de online shop. De retailprijs is 199,99 pond per paar. De overige AM4-lanceringen volgens tussen november en het nieuwe jaar. In Nederland is de Londen-editie van de hardloopschoen 'binnenkort' verkrijgbaar via de Nederlandse Adidas webshop voor 219,95 euro.

Speedfactory maakt deel uit van Adidas' grotere plan een revolutie teweeg te brengen op gebied van productie en een nieuwe beweging te creëren in de schoenenindustrie, waarbij productie uit Azië zou kunnen worden vervangen. Op dit moment is dat nog niet zo; er zijn 500.000 gympen met behulp van 'intelligente robottechnologie' geproduceerd, wat een klein aantal is als je het vergelijkt met de meer dan 300 miljoen verkochte paren wereldwijd in 2016.


Foto's: Adidas Speedfactory website

Adidas
SPEEDFACTORY