Kijken: Oud Lichting-winnaar Danial Aitouganov presenteert nieuw merk ‘Zomer’ in Parijs
bezig met laden...
De modeweek in Parijs krijgt deze editie een extra Nederlands tintje. Zo zijn er ontwerpers die voor het eerst op het officiële schema maken, maar ook het nieuwe modemerk ‘Zomer’ maakt het debuut.
‘Zomer’ vindt zijn basis in Parijs, maar is opgericht door twee Nederlandse ontwerpers: Danial Aitouganov en Imruh Asha. Aitouganov won in 2016 de Lichting-Award en werd niet veel later genomineerd voor de prestigieuze Hyères-prijs. Imruh Asha is stylist en consultant, maar ook fashion director bij Dazed en schrijft voor diverse tijdschriften waaronder Vogue. Mode-ervaring genoeg dus bij ‘Zomer’.
Het merk lanceerde met een show op Paris Fashion Week. Wie het werk van Aitouganov uit 2016 nog kent, zal meerdere elementen herkennen. Zo speelde de ontwerper destijds al met vrolijke kleurenprints, maar ook met opgeblazen elementen. Zijn afstudeercollectie bevatte ook zakken met drukknoopjes die losgemaakt konden worden.
De omschrijving van ‘Zomer’ is dan ook als volgt: ‘Een caleidoscoop van kleur, onverwachte texturen en experimentele silhouetten - zoekende naar een balans tussen een kinderlijke speelsheid en verfijning’. De items op de catwalk sluiten hierbij aan, denk bijvoorbeeld aan een van de eerste looks - een jurk met diverse afneembare stukken. Maar ook verder op in de collectie komen diverse sculpturale looks voorbij met hout erin verwerkt.
Tekst loopt verder onder de afbeeldingen.
Het merk heeft ook meteen al het eerste wholesalepunt te pakken, het wordt namelijk bij Dover Street Market opgenomen in het assortiment, zo vertelt de woordvoerder van het merk aan FashionUnited.
Nog een saillant detail: Aan het einde van de show namen niet Asha en Aitouganov de buiging, maar hun mini-me versies. Dat is de kinderlijke speelsheid die we van ‘Zomer’ kunnen verwachten.