• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • King Louie in 6 weetjes

King Louie in 6 weetjes

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

King Louie, het merk dat bekend staat om de kleurrijke en vintage-geïnspireerde mode-items is na 36 jaar van eigenaar gewisseld. Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Exota BV, het moederbedrijf achter het merk van Ann Berlips en George Cramer. FashionUnited vond het tijd om dieper in te gaan op modemerk King Louie en zet de feiten op een rij.

1. Vintage liefhebbers Ann Berlips en George Cramer richtten King Louie op

Aan het hart van King Louie staan Ann Berlips en George Cramer, vrienden sinds de middelbare school. Beiden hadden een grote liefde voor vintage kleding en besloten in de jaren tachtig hun kleding te verkopen op de Noordermarkt in Amsterdam. Al snel werd een eigen winkelpand gekocht wanneer de verkoopwaar niet meer bij Berlips op de zolder paste. De winkel wordt Exota genoemd, naar het limonademerk uit de jaren vijftig. Als snel startten ze ook een eigen merk, King Louie.

2. Het begon allemaal met een zwarte coltrui

Het merk King Louie begon in 1984 met een zwarte coltrui. In deze tijd verkochten oprichter Ann Berlips en George Cramer nog vintage in hun winkel Exota aan de Nieuwe Leliestraat, maar de vraag naar ‘ski-pulli’s’ was zo groot dat het duo besloot hun eigen items te gaan ontwerpen en produceren. Na ook een witte coltrui te produceren volgden al snel verschillende ontwerpen waaronder de welbekende King Louie stretchjurk, een overslagjurk met v-hals en een kanten randje die beschikbaar is in ontelbare kleuren en patronen. In 1991 wordt ook een merk voor kinderkleding geïntroduceerd genaamd Petit Louie.

3. Naam geïnspireerd door een bowlingshirt

Toen het duo, Berlips en Cramer, op zoek ging naar een goede naam voor het nieuwe merk liepen ze een vintage bowling shirt tegen het lijf. De merknaam van het bowling shirt luidde ‘King Louie’ en werd gezien als dé naam voor het merk van de twee vintage liefhebbers.

4. De ‘King Louie-moeder’

Aan het begin van 2010 komt King Louie in het nieuws dankzij een van hun meest karakteristieke ontwerpen: de stretchjurk. Het stereotype ‘de King Louie-moeder’ wordt al snel in het leven geroepen en wordt in verschillende artikelen de draak mee gestoken. Voor wie nog geen kennis heeft gemaakt met de King Louie-moeder, zoek dan naar de moeder met een King Louie stretchjurk (zie beschrijving bij punt 2.) die vrolijk haar kinderen en boodschappen vervoert door middel van een bakfiets. De media-aandacht bleek niet zo veel effect gehad te hebben op de oprichters, zo blijkt uit een interview met Volkskrant Magazine. “Dat vonden we echt niet leuk natuurlijk, maar wat is er eigenlijk mis met een moeder op een bakfiets?” aldus Cramer in het interview.

5. Uitgegroeid tot 1.000 verkooppunten, 90 medewerkers in dienst

Het bedrijf dat ooit begon met allen Ann Berlips en George Cramer is inmiddels uitgegroeid tot een merk met in totaal 90 medewerkers en 1.000 verkooppunten. Het merk doet het voornamelijk goed in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.

6. Oost, West, Noordermarkt best

King Louie staat nog steeds elke maandag en zaterdag op de Noordermarkt, de plek waar het voor oprichters Ann Berlips en George Cramer allemaal begon met de verkoop van vintage-kleding.

Beeld: King Louie website

KING LOUIE