• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Labels to watch: Drie Nederlandse luxe modemerken

Labels to watch: Drie Nederlandse luxe modemerken

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Zonen van Thor. Credits: Zonen van Thor

Wie aan Nederlandse luxe mode denkt, denkt wellicht aan schoenenmerk Alzúarr en modemerk Frenken maar speelt nog veel meer in het modelandschap. Daarom stellen we u graag voor aan drie relatief nieuwe Nederlandse luxe merken.

Monique Singh

Ontwerper Monique Singh haalt inspiratie uit haar Indiase en Nederlandse erfgoed. Niet voor niets noemt Singh haar merk dan ook een ‘fusion fashion brand’.

Signatuur

“De signatuur van Monique Singh is de samensmelting van Indiase vakmanschap met hedendaagse Europese facetten, wat zich resulteert in tijdloze silhouetten. De Indiase kunst van borduurwerk en drapeerwerk staan hoog in het vaandel bij onze designs ondersteund door een weelderig kleurenpalet.”

“Ieder ensemble wordt op ambachtelijke wijze met de hand gemaakt in ons atelier gevestigd in Amsterdam. Verder worden er enkel kwalitatieve Europese duurzame stoffen gebruikt die ISO 9001 gecertificeerd zijn waaronder ook vegan leather.” Het merk is een grootvoorstander van slow fashion.

Monique Singh collectie. Credits: Monique Singh

Doelgroep

“Met mijn label wil ik de werkende ‘self-made woman’ bereiken die hard bezig is om op haar eigen manier haar dromen te verwezelijken. Een Monique Singh-item is haar ‘armour’, haar power suit met als extra reminder om door te zetten, maar tegelijkertijd ook te genieten van waar ze nu staat in haar leven. Ieder item versterkt haar eigen persoonlijkheid, en wordt als het ware één met haarzelf."

Retail

Het merk Monique Singh wordt al verkocht bij Wolf & Badger, Selfridges, Hurr, Project Cece en The Collectives.

Monique Singh collectie. Credits: Monique Singh.

Bestseller

“Onze Cape Jacket is zeker een van onze bestsellers! Het silhouette is onderscheidend en maakt een statement,” aldus Singh. “Onlangs heeft de Duchess of York onze Cape Jacket gekocht wat een enorm mooi compliment is!”

Toekomst

“Ik ben altijd bezig met het verleggen van mijn eigen grenzen. Ik hoop een succesvolle speler te kunnen zijn die meedoet met de erkende ‘Titans’ van de industrie. Verder lijkt het me heel interessant om mijn portfolio uit te breiden naar accessoires en ons distributiemodel te vergroten naar het Midden Oosten en Azië. Tijdens deze reis hoop ik een bijdrage te kunnen blijven leveren aan female empowerment door middel van partnerships en campagnes.”

Zonen van Thor

Dit mannenmodemerk doet wellicht bij sommigen een belletje rinkelen. Het merk werd in 1993 opgericht, maar had een hiatus tussen 2006 en 2020. In 2020 beleefde het merk een relaunch en de unieke ontwerpen verdienen de aandacht.

Zonen van Thor fringe coat. Credits: Zonen van Thor

Signatuur

Zonen van Thor maakt truien en vesten. Dit doet het merk lokaal en met de hand. Het merk werkt niet met seizoenen, maar voegt steeds een aantal items toe aan de collectie.

Signatuur

“We zijn een merk dat zich gespecialiseerd heeft in knitwear voor mannen, maar ze worden ook wel gedragen door vrouwen. Van basic cashwool truien, tot statement knitwear,” aldus oprichter Annet Schukkink tegen FashionUnited. De truien zijn heel draagbaar maar hebben bijzondere details die pas gezien worden als je langer kijkt.

Zonen van Thor Credits: Zonen van Thor

Doelgroep

“Individuen die op zoek zijn naar truien gemaakt van hoogwaardige natuurlijke materialen en die tot in de kleinste details zijn afgewerkt. Die voorstander zijn van duurzaam geproduceerd (lokaal), made-to-order een toegevoegde waarde vinden (geen deadstock en geen sale) en niet op zoek zijn naar elk seizoen een nieuwe trend. Af en toe een risico nemen en ook eens een statement knit durven te dragen.”

Retail

Zonen van Thor heeft op dit moment nog geen retailsamenwerkingen, maar staat hier wel voor open. “We willen in de toekomst wel samen werken met retailers die made-to-order een goede manier vinden om overproductie en onnodige uitverkoop te voorkomen. Het speciaal op bestelling maken van een trui heeft veel voordelen, de klant ervaart dit als extra luxe maar deze methode is niet voor iedereen.”

Bestseller

Best verkochte items zijn de cashwool basics en de jacquard fringe truien.

Toekomst

“We groeien langzaam en breiden de collectie steeds verder uit. We denken dat in de toekomst er veel meer onconventionele en duurzamere manieren van kleding maken en verkopen zullen zijn.”

Max Zara Sterck

Nederlandse ontwerper Max Zara Sterck maakte afgelopen augustus haar debuut op Amsterdam Fashion Week. Daar presenteerde ze haar SS24-collectie waarin haar kenmerkende schuine silhouet goed te zien was.

Max Zara Sterck SS24 collectie. Credits: Max Zara Sterck

Signatuur

In een eerder interview met FashionUnited vertelde Sterck dat haar signatuur haar diagonale silhouetten zijn. “Ik heb wel vier of vijf jaar gestudeerd om een silhouette op het lichaam te vinden waarmee ik de vrouwelijke vormen kan accentueren,” vertelde ze toen.

Lees ook:
Na werken bij grote modehuizen showt ontwerper Max Zara Sterck nu eigen silhouet
Max Zara Sterck SS24 collectie Credits: Max Zara Sterck

Doelgroep

“Ik vind dit altijd een lastige vraag, omdat ik niet werk vanuit de vraag van een doelgroep, maar creëer vanuit mijn eigen verlangen, en de mensen die een deel van datzelfde verlangen delen, vormen denk ik vervolgens de doelgroep. Mijn verlangen is om kleding te maken waarin je vrijheid en kracht ervaart als vrouw. Ik wil vooral bijdragen aan een bewustwording van ons vrouwelijke lichaam en hoe zij tot haar recht komt in kleding, via sensualiteit en comfort.”

Retail

Het merk heeft op dit moment vier verkooppunten verspreid over Milaan, New York en Los Angeles.

Max Zara Sterck SS24 collectie Credits: Max Zara Sterck

Bestseller

“Op het moment is de Bondage Top nog steeds het item dat het meest verkocht word. Dit is een top die ik voor het eerst tijdens mijn afstudeercollectie heb gemaakt in 2015 en vervolgens verder heb ontwikkeld voor de verkoop vorig jaar. Ik kan de top zelf niet meer zien, haha. Vervolgens zijn het de fontana cut’s (bodies en dresses) en de signature diagonale trousers, de items die het beste verkopen.”

Toekomst

“Ik zou willen dat het merk niet alleen naamsbekendheid krijgt vanwege de kwaliteit van de eigen producten , maar ook vanwege de vernieuwende bedrijfsstructuur in de mode. Eentje waar ‘female entrepeneurship’ en energie werk deel uitmaken van de structuur. Ik hoef niet groot te worden, maar wel stabiel zodat er op een liefdevolle manier gewerkt kan worden met aandacht en tijd voor elkaar en het product.”

Labels To Watch
Max Zara Sterck
Monique Singh
Zonen van Thor