• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lidewij Edelkoort's Labour of Love: herbezinning op werk en kleding

Lidewij Edelkoort's Labour of Love: herbezinning op werk en kleding

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

“Na ‘Anti-Fashion’ en de ‘Emancipatie van Alles’ gaat het om kleren. En als het alleen maar om kleren gaat, dan moet het uitgangspunt zijn dat we nieuwe ideeën vinden binnen kleding,” stelt trendforecaster en futurist Lidewij Edelkoort in haar nieuwe trendpresentatie ‘Labour of Love’, waarin de kleding van de werkende mens het uitgangspunt vormt. “Werkkleding is een van de domeinen waarin heel veel nieuwe details, vormen en ontwikkelingen gaande zijn.”

De mode werd eerder al dood verklaard door Edelkoort, en tijdens de vorige presentatie trok Edelkoort de wereldgebeurtenissen door in alle disciplines. Nu staat werkkleding centraal. “Het vorige seizoen was werkkleding al een thema, en nu is ‘Labour’ belangrijker dan ooit. Er is een herbezinning op werk; het hebben van werk wordt als heel aantrekkelijk gezien. Waarschijnlijk komt dat door de crisis en het immigrantenprobleem. De gedachte ‘wat fijn dat ik werk heb eigenlijk’ zorgt ervoor dat we anders over werk denken. We hebben ook meer eerbied voor eenvoudige beroepen,” aldus Edelkoort.

apron day #tie&apron #estoniandesignhouse #thereturnoftheapron #andreslabi #confirmation #trendconfirmation

A photo posted by Lidewij Edelkoort (@lidewijedelkoort) on

In haar vorige presentatie was het een van de trends, maar nu is werkkleding het overkoepelende thema in haar trendvoorspelling. Ze verwijst naar eerdere signalen, die nu bevestigd worden; steeds meer jonge mensen kopen oude fabrieken op en brengen ze opnieuw tot leven.

De herwaardering voor werk hangt samen met vrijheid. De vrijheid om je eigen tijd in te delen, om zelf dingen te produceren. Tegelijkertijd ziet ze dat de nieuwe productie-ideeën om meer mogelijkheden vragen.

Edelkoort: “Werkkleding vraagt om een nieuwe esthetiek”

De nieuwe aandacht voor werk leidt tot een vernieuwde aandacht voor werkkleding. De uniformen, pakken en overalls vragen om een nieuwe esthetiek, vernieuwende ontwerpen en vernuftige textielsoorten. Binnen deze verschuiving zijn verschillende trends uitgelicht door Edelkoort.

Genders en seizoenen lopen in elkaar over volgens Lidewij Edelkoort

Een ontwikkeling die nog even door zal gaan is de verweving van verschillende aspecten in de mode. Zo zullen seizoenen steeds meer verdwijnen. Daarnaast zal ook de gender bending nog een tijd ‘aan de hand’ blijven. “Het grote probleem is hoe je mannen overhaalt om in vrouwenkleding te lopen,” aldus Edelkoort.

Bevestiging van wit als basiskleur

In haar vorige presentatie signaleerde de trendforecaster het al: zwart verdwijnt naar de achtergrond, en wit komt ervoor in de plaats. “Hoe meer aanslagen en terreur, hoe minder zwart en hoe meer wit we gaan zien,” stelt Lidewij Edelkoort, die IS aanwijst als high jacker van het zwart en de active wear. “Dat kan ik nu wel bevestigen.”

De toekomst ligt in de handen van textiel

Met de komst van de nieuwe werkmode liggen er grote kansen voor de textielontwerpers en visionairs. “ 'Het nieuwe textiel' is gesprek van de dag,” stelt Edelkoort nadrukkelijk. Om daar zelf ook nieuwe stappen in te zeggen ontwikkelt de trendforecaster in samenwerking met Parsons School of Design New York een nieuwe opleiding: een Textile Master. De nieuwe opleiding moet nog geaccrediteerd worden, maar de eerste lichting studenten zou in september 2017 moeten beginnen. Edelkoort: “Ik wil high tech en low tech stoffen verweven. Er wordt gezocht naar een nieuwe high tech industrie en dat wordt de industrie van textiel, dat is het momentum.”

Beeld: Pexels, Facebook Givenchy, Nanna van Blaaderen, FashionTribes,Google

Lidewij Edelkoort