Luxe sneakers: een duik in de data van de meest gezochte gympen
bezig met laden...
Volgens Zion Market Research zal de mondiale schoenenmarkt tegen 2023 naar verwachting 320 miljard dollar waard zijn. De schoenenomzet voor heren steeg tussen 2011 en 2016 met 27 procent, terwijl damesschoenen – een rijpere markt – met 21 procent groeide. Als de groei zo aanhoudt zullen mannen meer aan schoenen besteden dan vrouwen. De reden voor deze groei ligt voor de hand. Sneakers.
Zoals bekend heeft het enthousiasme voor athleisure stijlen de manier waarop we ons kleden al jaren beïnvloed. De beweging, door de verschuiving van trend naar lifestylekeus, beperkt zich niet langer tot sportmerken. Ook heeft de luxesector haar assortiment versterkt, wat onze oneindige sneakerobsessie verder heeft gestimuleerd.
De groei en ontwikkeling
Designersneakers voor mannen hebben een hoogtepunt bereikt. Ze worden gedragen door zowel mensen uit de entertainmentindustrie als sneakergekken, en we zien gympen op sociale media en de catwalk. De tijd dat sneakers op kantoren en in nachtclubs verboden waren is allang voorbij. Vandaag de dag is de sneaker het statusicoon voor Millenials, en luxemerken maken daar dankbaar gebruik van om deze doelgroep aan te spreken. En dat werpt zijn vruchten af. In het rapport dat NPD onlangs publiceerde blijkt dat dure schoenen luxe handtassen hebben ingehaald als nieuwste statussymbool.
Gegevens van EDITED bevestigen dat deze markt een indrukwekkende groei heeft gerealiseerd. Het aantal nieuwe luxe gympen voor heren is - in de VS en UK gecombineerd - sinds 2016 kwartaal op kwartaal gestegen. Terwijl er in het vierde kwartaal 2018 een kleine dip ten opzichte van voorgaande jaren was, schoten de cijfers in het eerste kwartaal 2019 weer met 26 procent omhoog – wat neerkomt op een groei van 159 procent sinds het eerste kwartaal 2016.
Welke merken zijn geliefd bij de consument?
De meest gezochte sneakermerken voor heren in de Verenigde Staten zijn Alexander McQueen, Balenciaga, Common Projects en Gucci. Op basis van de gegevens blijkt dat deze merken hun populariteit maximaliseren door het assortiment gympen uit te breiden. In de Verenigde Staten heeft Alexander McQueen het assortiment herensneakers met 88 procent uitgebreid. Balenciaga gympen zijn met 97 procent gegroeid. Grote luxe e-tailers kopen steeds meer Common Projects in. Farfetch heeft zijn aanbod met 21 procent vergroot, terwijl Ssense het merk jaar op jaar met 56 procent heeft uitgebreid.
De stralende toekomst van luxeproducten
Hoewel de luxemarkt onlangs een economische ‘slowdown’ (vertraging) in grote markten beleefde, ziet de toekomst er rooskleurig uit. In Deloitte’s jaarlijkse Top 100 lijst van ’s werelds grootste luxebedrijven, was te lezen dat 76 procent van deze bedrijven een omzetgroei rapporteerde, terwijl de helft daarvan een tweecijferige groei boekte. De mondiale vraag naar luxeproducten zal naar verwachting blijven groeien omdat steeds meer consumenten de status van de middenklasse bereiken. Dit hangt samen met prijsstijging van luxeproducten. We hebben de (jaar-op-jaar) prijsstijging van gympen van de meest gezochte luxemerken in kaart gebracht; in de tabel staat de gemiddelde volledige prijs van een paar gympen per merk.
Deze luxeprijzen hebben consumenten niet weerhouden van aankopen. Als we kijken naar de nieuwste modellen op de Amerikaanse markt in het eerste kwartaal blijkt dat 24 procent van de nieuwe luxe gympen niet voorradig is. Van deze 24 procent waren 21 procent van de uitverkochte gympen in de uitverkoop – wat inhoudt dat bijna 80 procent van de producten voor de volledige prijs werd verkocht. Deze cijfers zijn indicatoren dat het een gezonde markt betreft.
De ontwrichting van pure-play merken
Hoe verhouden luxe gympen zich tot de Nikes van de wereld? Pure-play sportmerken domineren deze categorie nog steeds, waarbij herensneakers op jaarbasis met 4 procent groeiden.
Als we kijken naar luxe e-tailers domineren deze merken ook de top. Nike, Adidas en Vans zijn de de top 3 merken voor herengympen die Farfetch op voorraad heeft. Het is duidelijk dat steeds meer sportschoenmerken deel uitmaken van traditionele luxe e-commerce assortimenten. Een soortgelijk patroon is ook te bespeuren bij Luisaviaroma, Mr. Porter en Ssense.
Wat zijn meest gewilde stijlen?
In lijn met de catwalktrends zijn zowel chunky (grove) als de hi-top (high top) silhouetten de meest succesvolle stijlen in de Britse en Amerikaanse markt.
De alom aanwezige ‘dad sneaker’ was bij Alexander McQueen en Dsquared populair in zwart-wit, bij Stella McCartney uitgevoerd met een vleugje neon en knallende primaire kleuren.
De klassieke hi-top bood ook een minimalistisch alternatief. Het sok silhouet (sok sneaker) doet het nog goed bij Balenciaga; de Speed sneaker werd in het Verenigd Koninkrijk 13 keer aangevuld, een duidelijke teken van een hit-item.
Dit artikel werd door retailonderzoeksbureau EDITED geschreven voor FashionUnited. EDITED is de marktleider en industriemaatstaf voor realtime retailanalyses, waar software gebruik maakt van artificiële intelligentie om inzichten in concurrerende productassortimenten, prijsstellingen, discontering en trends in het mondiale retaillandschap te volgen en onthullen. De software wordt gebruikt door inkopers, planners en handelaren voor het genereren van concurrentievoordeel.
Het origineel van dit artikel verscheen woensdag 1 mei op FashionUnited.com en .uk. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek
Alle beelden via EDITED