Top 10 luxebedrijven: LVMH bovenaan; positieve toekomst voor de sector
bezig met laden...
LVMH staat wederom bovenaan de jaarlijkse lijst van top 100 luxebedrijven uitgebracht door adviesbureau Deloitte, gevolgd door Estée Lauder en Richemont. Kering heeft de vierde plaats van de Italiaanse brillengigant Luxottica gepakt, die dit jaar als vijfde is geëindigd. Het rapport Global Powers of Luxury 2019 is gebaseerd op de verslagen van fiscaal jaar 2017.
In 2017 genereerden de 100 grootste luxebedrijven ter wereld een omzet van 247 miljard dollar (omgerekend zo’n 218 miljard euro) -- een groei van 30 miljard in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook de gemiddelde jaarlijkse groei van die 100 bedrijven is toegenomen van 1 procent naar 10,8 procent. Italië heeft opnieuw de overhand in het jaaroverzicht qua aantal bedrijven in de lijst, terwijl Frankrijk de leider is als het om omzetgroei gaat.
Hoewel de meeste bedrijven op de lijst tot de categorie ‘kleding en schoenen’ behoren, had deze categorie het allerlaagste resultaat qua gemiddelde omzet per bedrijf (1,1 miljard dollar, omgerekend zo’n 970.000 euro). De tweede categorie met het grootste aantal bedrijven op de lijst was ‘sieraden en horloges’, met 32 bedrijven.
Er zijn acht bedrijven die dit jaar voor het eerst op de lijst verschijnen: Chanel Limited (Verenigde Koningkrijk), Kosé Corporation (Japan), Revlon (Verenigde Staten), Samsonite International (VS), Vera Bradley Inc (VS), Zadig & Voltaire (Frankrijk), Van de Velde NV (België) en Giuseppe Zanotti SpA (vroeger Vicini SpA, uit Italië).
Top 100 luxebedrijven, gebaseerd op geconsolideerde omzet:
- 1. LVMH (Frankrijk)
- 2. Estée Lauder (VS)
- 3. Compagnie Financière Richemont SA (Zwitserland)
- 4. Kering SA (Frankrijk)
- 5. Luxottica Group (Italië)
- 6. Chanel Limited (VK)
- 7. L’Oréal Luxe (Frankrijk)
- 8. The Swatch Group (Zwitserland)
- 9. Chow Tai Fook Jewellery Group (Hong Kong)
- 10. PVH Corp (VS)
Snelstgroeiende luxebedrijven, volgens Deloitte:
- 1. Canada Goose (Canada)
- 2. Coty Luxury (VS)
- 3. Furla SpA (Italië)
- 4. Titan Company Limited (India)
- 5. Shiseido Prestige & Fragrance (Japan)
- 6. Richard Mille SA (Zwitserland)
- 7. Chow Tai Seng Jewellery Co. (China)
- 8. Kering SA (Frankrijk)
- 9. Pandora A/S (Denemarken)
- 10. Moncler (Italië)
Houd HENRY in de gaten
Deloitte voorspelt een positieve toekomst voor de sector ondanks dat markten zoals Europa, China en de VS minder snel groeien. De reden voor dit optimisme? De omzet groeide voor 76 van de 100 geanalyseerde bedrijven, waarvan bijna de helft een groei van dubbele cijfers behaalde.
Volgens het adviesbureau zal de vraag naar luxeproducten stijgen als gevolg van de uitbreiding van de middenklasse: tegen 2020 zal meer dan de helft van de wereldbevolking tot de middenklasse behoren. Maar er is één groep binnen de middenklasse aan wie luxebedrijven meer aandacht moeten geven: de HENRYs, High Earners, Not Rich Yet (grootverdieners, nog niet rijk). Ze zijn gemiddeld 43 jaar oud en verdienen tussen de 100.000 dollar (omgerekend zo’n 88,000 euro) en 250.000 dollar (221.000 euro) per jaar. Online winkelen is voor deze groep consumenten een gewoonte geworden en ze zijn ook niet bang veel geld aan luxeproducten uit te geven, meldt Deloitte.
Duurzaamheid is essentieel te blijven groeien
Net zoals vorig jaar, adviseert Deloitte luxebedrijven afstand te nemen van een imago gebaseerd op overmatige consumptie want een nieuw soort consument, met andere waarden, zal de markt domineren. Millennials en Gen Zers verwachten dat bedrijven zich gedragen volgens hun waarden van duurzaamheid, dierenwelzijn, geslachtsgelijkheid en eerlijke arbeidsomstandigheden.
Sommige grote merken zijn al daarmee bezig. Burberry besloot vorig jaar de kleding die ze niet kunnen verkopen niet meer te vernietigen, nadat het Britse merk flink bekritiseerd werd door consumenten op social media. Ze zijn niet de enige: Prada heeft een gloednieuwe adviesraad met focus op diversiteit en inclusiviteit terwijl Kering een officiële lijst publiceerde van sociaal- en milieuvereisten voor zijn merken en leveranciers.
Van omni-channel naar omni-personal
Retailers worden vaak geadviseerd door experts om een ‘omnichannel’ verkoopstrategie op te zetten, aangezien een steeds groter aantal consumenten zowel online als bij fysieke winkels producten zoekt. Binnenkort zal dat advies vanzelfsprekend zijn: iedereen zal dat doen, het wordt de nieuwe standaard. Wat zullen luxebedrijven dan doen om op te vallen en de loyaliteit van de consument te winnen? Volgens Deloitte zullen ze investeren in gepersonaliseerde services om consumenten een steeds groter gevoel van gemak en exclusiviteit te geven.
Louis Vuitton lanceerde vorig jaar zijn programma “Now Yours” waarin klanten alle kledingstukken van een herenmode collectie op wens kunnen aanpassen. Gucci doet precies hetzelfde met zijn “Do It Yourself” service, waarmee consumenten de voorletters van hun naam aan schoenen en tassen kunnen toevoegen. In 2017 bracht Burberry een ‘customized’ parfum collectie op de markt, na een succesvolle campagne waarin klanten de kleur, stijl en stof van hun trenchcoat zelf mochten bepalen.
Relaties opbouwen door middel van data
‘Big data’ komt goed van pas in dit nieuwe retaillandschap waarin een gepersonaliseerde klantervaring zo belangrijk is. Veel luxe merken, waaronder Louis Vuitton, Dior en Tommy Hilfiger gebruiken al kunstmatige intelligentie om consumenten te segmenteren en het gedrag van klanten beter te begrijpen en te voorspellen. Kering is een goed voorbeeld. Het Franse conglomeraat creëerde in 2018 een ‘data science team’ die het doel heeft de klantervaring te verbeteren door het gebruik van nieuwe technologieën. Deloitte verwacht dus dat data een kernpunt wordt in de digitale strategie van steeds meer luxebedrijven.
Foto: Louis Vuitton Facebook