Traditiegetrouw
publiceert modeplatform Lyst in november de jaarlijkse ‘Year in
Fashion-analyse’. Welke merken, trends en mensen gingen in 2020 het vaakst
over de tong in modeland, en wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar?
FashionUnited licht de belangrijkste uit.
Trends: nu nog comfy, binnenkort weer avontuurlijk
Uit de online zoekgegevens van ruim honderd miljoen Lyst-gebruikers
deduceerde het platform zes centrale modetrends: mystical, cottagecore,
lounge life, high performance, survivalist en e-wear. De eerste trend heeft
betrekking op het gevoel van onzekerheid dat veel consumenten dit jaar
leken te voelen - of dat leidde Lyst af uit het groeiende aantal
zoeksessies naar items met astrologische tekens of amuletten, zoals het
type kettinkje dat Meghan Markle in mei droeg, met een hanger van het boze
oog eraan.
Consumenten zochten hun toevlucht in het vrije en comfortabele
plattelandsleven. Daaruit ontstond de cottagecore-trend, getekend door een
hang naar ruime, romantische jurken en gebreide vestjes. Ook zachte loungewear
deed het goed in 2020: zoekopdrachten naar joggingbroeken groeiden in april
met 123 procent ten opzichte van vorig jaar, en de Nike-joggingbroek werd
nummer vier van de meest gewilde items ter wereld.