Made in India: Beauty and the Beast creaties
bezig met laden...
Als weinig anderen lijkt ‘Beauty and the Beast’ het tijdloze sprookje dat de mode-industrie het meest heeft geïnspireerd. Het sprookje is daarbij ongetwijfeld geholpen door Disney’s live-action remake met Emma Watson als Belle die vandaag uitkomt in Nederland. Ook Christopher Kane was geïnspireerd om een Beauty & the Beast capsulecollectie te ontwerpen en de Disney mode was tevens te zien op de catwalk tijdens de afgelopen Amsterdam Fashion Week.
Naast het presenteren van adembenemende jurken, heeft de kledingkast van de hoofdpersoon in de Disney-film ook degenen die normaal gezien achter de schermen blijven, op de kaart gezet: de artiesten die de mooie stukken hebben gemaakt en bewerkt. FashionUnited heeft één stuk in het bijzonder nader bekeken, namelijk het witte korset met een ingewikkeld bloemenontwerp gemaakt in India, om te laten zien dat de textielindustrie daar meer te bieden heeft dan goedkope arbeid en fast fashion.
Ontwerpen gemaakt in India gaan ver buiten fast fashion
In feite lijkt niets minder waar - India heeft een lange geschiedenis van fijn borduurwerk dat is beïnvloed door een groot aantal culturen, gewoonten en religies door de eeuwen heen. Zozeer dat borduurwerk uit elke regio zo’n duidelijk eigen karakter heeft dat het makkelijk identificeerbaar is, of het nu Aari en Kashidakari uit Kashmir, Chikankari uit Uttar Pradesh, Kantha uit Bengalen en Orissa of Phulkari uit Punjab is.
De speelfilm valt op door zijn adembenemende kostuums en jurken en vereiste daarom ook een kostuum-team van bijna honderd mensen. Zij deden een poging om gebruik te maken van ethische verantwoorde, eerlijke en duurzame stoffen.
De specifieke borduurtechniek die voor Belle’s korset werd gebruikt, is Aari, de traditionele borduurstijl van Kashmir in het noorden en de Kutch-regio van de westelijke Indiase deelstaat Gujarat. Het korset is ontworpen en met de hand genaaid door Kusam en Juma, arbeiders en broers uit Bhuj in Gujarat. Ze hebben het handwerk geleerd van hun overleden vader en vakman Adam Sangar en beoefenen het Aari-borduurwerk al sinds hun tienerjaren.
Indiase handwerkers zijn gewild
Voor de steektechniek, die ook wel ‘crewel werk’ wordt genoemd vanwege de lange haakvormige naald die wordt gebruikt, wordt het materiaal verspreid op een geraamte. Er wordt gebruikgemaakt van een haak die vanaf de bovenkant wordt getwijnd en wordt gevoed door een zijden draad van onderen. Daardoor ontstaan kleine concentrische ringen, die leiden naar een lijn van ingewikkelde kettingsteken.
Het voordeel van de Aari techniek is dat het lijkt alsof het machinaal is vervaardigd en het sneller is dan andere steektechnieken. Bovendien kunnen pailletten en kralen worden toegevoegd voor een meer feestelijke look, favoriet bij de Indiase koninklijke families.
Overbodig om te zeggen is dat het beheersen van deze techniek gespecialiseerde kennis en jarenlange ervaring vereist. Volgens Quartz India, is India zich in het westen aan het vestigen als een bron van hoogopgeleid ambachtelijk werk: “Met Hollywood-films en Engelstalige TV-programma’s die zich overgeven aan de schoonheid van Indiase textiel, staan de vaardigheden van de ambachtslieden in het land in de schijnwerpers. Grote productiehuizen verwachten geen tonnen aan goedkope kostuums. Ze willen one-of-a-kind outfits en mensen goed betalen om ze te laten maken. Langzaam maar zeker ondergaat de perceptie van de Indiase ambachtsindustrie een metamorfose.”
Beeld: YouTube / Disney movie trailer & Pinterest
Geschreven door Simone Preuss voor UK, vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.