Maison The Faux genomineerd voor International Woolmark Prize
bezig met laden...
Nederlands modehuis Maison the Faux dingt mee naar de International Woolmark Prize 2018/2019. Het merk dat bekend staat om het conceptuele en theatrale karakter is een van de 42 genomineerden. Ze zullen als eerste de strijd aan moeten gaan in de Europese finale.
Meer dan 300 ontwerpers en merken verdeeld over 46 landen hebben zich aangemeld voor de zevende editie van de International Woolmark prize. De ontwerpers worden uitgedaagd om een innovatief ontwerp te maken en daarbij gebruik te maken van merinowol. In juli worden de nu 42 genomineerden in drie regionale semi-finales beoordeeld op hun creativiteit, originaliteit en innovatie. De Europese finale vindt op 10 juli plaats in Londen. Uit de regionale finales komen 12 internationale finalisten. Met de prijs wil de Woolmark Company opkomend talent ondersteunen. Wie de uiteindelijke prijs wint, gaat naar huis met 200.000 Australische dollar (130.000 euro).
“Terwijl de International Woolmark Prize blijft ontwikkelen, hebben we ons programma geherstructureerd om te verzekeren dat opkomend talent het hoogste niveau van steun en begeleiding krijgt,” aldus Stuart McCullough, managing director van de Woolmark Company. “Dit jaar hebben we ontwerpers gevraagd om zich aan te melden en dit genereerde een overweldigend aantal van deelnemers, van New York, Londen en Tokyo tot Mexico, Rusland en Nigeria. Dit versterkt ons geloof dat de International Woolmark Prize geen geografische grenzen, dat mode geen grenzen kent en dat Australisch merino wool relevant blijft in de mode, vandaag en morgen.”
Nederlands merk Maison The Faux maakt kans op International Woolmark Prize
Maison the Faux is het merk van Joris Suk en Tessa de Boer, afgestudeerden van ArtEZ. De ontwerpers streven er naar om een reactie te zijn op de modewereld met een dikke vette knipoog naar het publiek ‘dat bevrijd genoeg is om vrij te bewegen in de narrow-minded wereld.’ Het merk presenteert een nieuwe blik op vrouwelijkheid en mannelijkheid en creëert daarom ‘human wear’. Het merk lanceerde tijdens Amsterdam Fashion Week en toonde daar meerdere malen. Later was het merk ook te vinden op het schema van New York Fashion Week en Los Angeles Fashion Week.
Beeld: Team Peter Stigter