Mart Visser: couturier en online ondernemer
bezig met laden...
Met het tumult van Amsterdam Fashion Week vers in het geheugen kan de tegenstelling met de Nederlandse couture presentaties in september bijna niet groter zijn. Wie een show tijdens AFW gaat bekijken verdrinkt haast in de mensenmassa, fel flitsende mobieltjes, poserende bloggers en norse bewaking. Ontwerpers worden zorgvuldig afgeschermd en de aandacht voor het publiek op de tribune lijkt groter dan voor de nieuwe collectie op de catwalk.
Dan de najaarspresentaties van Nederlandse ontwerpers die deze maand op eigen houtje hun collecties tonen. Zoals Mart Visser zaterdag in het Conservatorium Hotel in Amsterdam. Visser verstopt zich niet, hij verwelkomt zijn gasten persoonlijk. Bekende gezichten komen om te zien en niet zozeer om gezien te worden. De klanten van de couturier zitten vooraan bij de catwalk en kiezen welke jas of jurk zij willen hebben. En als het past, kan het direct na de show al mee naar huis.
Mart Visser trots op diversiteit van zijn clièntele
Mart Visser werkt sinds 1993 als zelfstandig couturier. Hij heeft een salon in Amsterdam en een omvangrijke klantenkring voor wie hij kleding maakt op maat. Visser houdt zijn mond over zijn clièntele, namen of getallen geeft hij niet. Wel vertelt hij trots te zijn op de diversiteit van zijn klantengroep. “Mijn oudste klant is 80, maar ik kleed ook de inmiddels volwassen dochters van andere klanten.” Die verscheidenheid is ook zichtbaar op zijn catwalk. Hier geen graatmagere modellen met ‘maat pink’ om in Vissers jargon te blijven. Over tv-presentatrice Anouk Smulders die in een auberginekleurige strakke leren jurk de show dit seizoen opende, omdat zij hem aan Claire Underwood uit House of Cards deed denken, zei Visser in een uitzending van Radio 1: “Ze (Smulders, red.) heeft een prachtige maat 40 met goede schouders en billen.”
Sinds 2003 brengt Mart Visser ook een confectiecollectie op de markt die wordt verkocht bij warenhuis V&D. Daarnaast is er een goedlopende bedrijfstak voor bedrijfskleding met klanten zoals hotelketen Bilderberg en luchtvaartmaatschappij KLM. Er is een Mart Visser schoenenlijn en sinds kort een sieradenlijn voor Zinzi. Diverse betaalbare merkextensies dus, maar opvallend genoeg is Mart Visser haute couture - de meest exclusieve en arbeidsintensieve lijn - de belangrijkste inkomstenbron van het huis.
Voor de najaarscollectie van Mart Visser die zaterdag werd getoond diende actrice Robin Wright in haar rol van presidentsvrouw Claire Underwood uit de serie House of Cards als inspiratiebron. Resultaat is een collectie voor vrouwen met power in diep donkerrood en aubergine, zwart, lichtgrijs, oudroze en petrol. Meest opvallend: de strakke leren jurken en korte jasjes gecombineerd met lange wijde rokken. Grote hoeden en hoge suède laarzen maken het beeld af.
“Ik denk dat veel luxemerken aan exclusiviteit hebben ingeboet doordat ze overal online verkrijgbaar zijn. Een mooie tas van Chloé is niet meer zo origineel als die op internet met een paar muisklikken te bestellen is,” zegt Visser. “Mijn coutureklanten willen iets speciaals. ‘Is het uniek, maak je er echt maar één van?’ vragen ze dan. Ze willen de verzekering dat ze iets kopen wat heel bijzonder is.”
De weken na de coutureshow vormen dan ook de drukste periode van het jaar. Niemand neemt vrij en het atelier draait op volle toeren zodat de bestellingen uit de nieuwe collectie binnen vijf à zes weken bij Vissers klanten in de kast kunnen hangen. Ieder seizoen zijn er drie shows met elk 150 gasten waar nauwelijks of geen pers bij aanwezig is en dan, een week later, nog twee kleinere shows voor 60 mensen in de eigen salon. Nu heeft Visser aan media-aandacht geen gebrek. De couturier praat makkelijk en neemt geen blad voor de mond en wordt daarom regelmatig benaderd voor programma’s op radio en tv.
Dat de aantrekkingskracht van zijn haute couture naar eigen zeggen wordt vergroot doordat veel dure labels op internet verkrijgbaar zijn, betekent niet dat Visser niets met webwinkels heeft. Sinds een paar weken is de schoenenlijn met laarzen, booties en pumps met forse hakken, via de eigen site verkrijgbaar. Online klanten voor de Mart Visser confectielijn worden doorgesluisd naar de site van V&D, maar bestellingen van de schoenen worden intern afgehandeld. Met een handgeschreven kaartje erbij. Visser vertelt dat het goed loopt en dan klinkt de couturier opeens als een doorgewinterd online retailer wanneer hij zegt: “weet je hoe hoog het retourpercentage is? Maar 7 procent! Op schoenen! Bij Zalando is dat 45 procent.”