MOAM Collective lanceert couture collectie met Zalando
bezig met laden...
Na drie succesvolle edities van MOAM, waarbij jonge designers als collectief werken aan één collectie, was het tijd om internationaal te gaan. Martijn Nekoui, oprichter van het modeplatform vroeg zichzelf af: wat zou er gebeuren als een klein authentiek platform en een gigantische online retailer de handen ineen slaan? Het resultaat werd donderdagavond in het Artesia in Amsterdam getoond; een haute couture- en prêt-à-porter collectie van vijf jonge getalenteerde ontwerpers in samenwerking met retailer Zalando. FashionUnited was erbij.
“Het was een logische stap om internationaal te gaan”, vertelt Martijn Nekoui tegen FashionUnited voor aanvang van de collectiepresentatie aan de herengracht 541 in Amsterdam. “Mede door Zalando hebben we nu een internationale versie kunnen opzetten van MOAM Collective. We zijn super trots op deze collectie en nieuwe generatie van MOAM designers.” En uitgepakt werd er. In het monumentale pand werden 450 genodigden, waaronder (internationale) coaches, pers en BN’ers verspreid over acht kamers. Elke ruimte was vernoemd naar één van de steden waar de ontwerpers afgestudeerd zijn. De modellen liepen deze ruimtes één voor één af. De show werd afgesloten door het iconisch supermodel Pat Cleveland.
De vijf geselecteerde jonge ontwerpers, afgestudeerd aan de meeste prestigieuze modeacademies in Europa, werkten vijf maanden lang samen in Amsterdam om de Moam x Zalando-collectie te verwezenlijken. De ontwerpers Roos Boshart (NL), Maximiliano Ruelas (Italië), Robbie van Mierlo (België), Catherine Le Thérisien (Frankrijk) en Rose Danford-Phillips (Engeland) gaven de collectie het thema ‘the Chimaeric Manifesto’, vernoemd naar de mythische wezens samengesteld uit verschillende dieren, die samen een vervreemdend wezen vormen. Het stond symbool voor hun samenwerking als team waarin verschillende ideeën en visies één werden.
De mythische wezens waren in de collectie terug te zien in print, weefsel en breisel die de ontwerpers in het Textielmuseum in Tilburg hebben vervaardigd. De handgemaakte stukken hadden referenties naar workwear en er werd gespeeld met de tegenstelling lichaamsvolgende lijnen en volume; een verwijzing naar de relatie tussen restrictie en vrijheid.
In het ontwerpproces werden de ontwerpers ondersteund door Frans Ankoné (creatief directeur bij Moam), Diane Pernet (modeblogger), Viktor & Rolf, Walter van Beirendonck, Lucas Ossendrijver, Mart Visser, Claes Iversen en Jan Taminiau. Voor de uitvoering voor de handgemaakte haute couture stukken werd het Moam Collectief geholpen door De Meesteropleiding Coupeur. De leerling-coupeurs maakten van de creatieve concepten van de ontwerpers de patronen, de proefmodellen tot aan de daadwerkelijke kledingstukken.
De 25 outfits van het ontwerpteam zijn niet beschikbaar voor de verkoop, maar zijn bedoeld om uit te lenen aan stylisten voor fotoshoots of voor tentoonstellingen in musea. De drie prêt-à-porter stukken, een sjaal (79,95 euro), T-shirt (24,95) en een hoodie (49,95 euro) zijn vanaf vandaag exclusief bij Zalando verkrijgbaar.
Toekomstplannen MOAM: Artis en fotoboek
De samenwerking met Zalando is een eenmalig project, laat Martijn Nekoui aan FashionUnited weten. Nekoui: “We wilden weten wat het resultaat zou zijn; een gigantische Europees online retailer samen met een klein, authentiek platform uit Amsterdam.” Wat de volgende projecten dan zijn? Nekoui somt het op: “MOAM komt volgende maand met een nieuwe samenwerking met Artis. Daarnaast gaan we ook een fotoboek uitbrengen met MENDO, komt er nog een samenwerking aan met een groot Nederlands museum én een samenwerking met een internationale retailer.” Genoeg voor de Nederlandse modekalender dus.
Over MOAM
MOAM Collective is een platform waarbij jonge designers als collectief werken aan één collectie. Doel van de samenwerkingen is het ontwikkelen van talent en het verbreden van kennis. MOAM is het geesteskind van AMFI-alumni Martijn Nekoui en werkte sinds haar oprichting in 2012 meermaals samen met grote namen uit het bedrijfsleven, zoals KLM, Hema en Philips.
Uit het archief:MOAM gaat internationaal met Zalando
Beeld:MOAM Collective door Peter Stigter