Moam voor Hema 2.0: ‘Gericht op de Nederlandse consument’

Na het grote succes van vorig jaar, en dan vooral de run op het rookworst-shirt, hebben Hema en de jonge ontwerpers van Moam opnieuw de handen ineengeslagen voor een feestdagencollectie. Voor de tweede editie zijn drie ontwerpers geselecteerd om de veertien-delige collectie, inclusief rookworst-trui, te realiseren. Er werd een half jaar lang aan de feestdagenlijn gewerkt en vanaf 8 december is hij verkrijgbaar in vijftig geselecteerde Hema-filialen door heel Nederland, waaronder Groningen, Amsterdam en Maastricht, en op Hema.nl. FashionUnited sprak alvast met Martijn Daniël Nekoui, oprichter en CEO van Moam, over de nieuwe collectie en het succes van de eerste editie.

Moam ontwerpt opnieuw een feestcollectie voor Hema

De eerste feestdagencollectie die vorig jaar werd gerealiseerd door vier ontwerpers van het Moam Collective, was een enorm succes. Online was de collectie toen binnen een half uur uitverkocht en ook in veel Hema winkels was er een run op de producten. Vooral het rookworst-shirt was erg in trek. Het was voor Hema destijds de eerste samenwerking met jonge ontwerpers en ook voor Moam, dat in 2012 werd opgericht, was het nieuw. De samenwerking beviel volgens Nekoui erg goed.

De nieuwe collectie bestaat uit veertien verschillende items, waaronder een blouse met strik, drie jurken, een driedelig pak, twee rokken, een ketting en gebreide truien. Ook de Hema rookworst keert terug in de collectie. Ditmaal niet als opdruk op een T-shirt, maar ingebreid in een trui. “Als je aan Hema denkt, denk je aan rookworst en als je aan Kerstmis denkt, denk je aan een foute gebreide trui. Die combinatie vonden we erg leuk,” vertelt Nekoui. De collectie is volgens hem te beschrijven in drie woorden: stijlvol, comfortabel en betaalbaar. “De producten zijn elegant en feestelijk en ze hebben een iets luxere uitstraling dan normale collecties. Ze hebben feestelijke details, maar zijn los van elkaar ook het hele jaar door draagbaar. Daarnaast zijn de items ook comfortabel, we hebben echt rekening gehouden met de Nederlandse consument, lichaamsvorm en dagelijkse bezigheden. De prijzen van de producten variëren van 8 euro voor een panty en 50 euro voor een colbert. De collectie is betaalbaar, maar ook kwalitatief hoogwaardig.”

Moam voor Hema 2.0: ‘Gericht op de Nederlandse consument’

Moam x Hema: jonge ontwerpers werken samen met Hollands warenhuis

Dat Hema voor de tweede keer wilde samenwerken met het Moam Collective, is volgens Nekoui een fantastische kans voor de ontwerpers. Voor deze editie zijn afgestudeerde designers Aniek Zinken (Artez), Christa van der Meer (KABK) en Joanne de Hoop (AMFI) uitgekozen om de producten te ontwerpen. “Hema representeert de Nederlandse consument en heeft een enorme doelgroep. Van jonge meiden die daar hun eerste make-up kopen tot ouderen die iedere week een tompoes eten,” legt Nekoui uit. “Naast de unieke combinatie van design en een Hollands warenhuis, is het grote bereik van zo’n bekende retailer erg fijn voor de ontwerpers.”

De ontwerpers zijn gecoacht door modeprofessionals Frans Ankoné, Peter Leferink en Mariette Hoinink en kregen volgens Nekoui veel vrijheid. “De ontwerpers mochten zelf bepalen welke items ze gingen maken en in welke kleuren en met welke printjes dan. Moam deed echt het creatieve werk en Hema zorgde voor de productie.” De drie ontwerpers hebben bij het realiseren van de collectie niet alleen rekening gehouden met creativiteit, maar ook met de markt. Ze zijn in maart begonnen en hebben, net als vorig jaar, vrouwen geïnterviewd over hun wensen op het gebied van onder andere kleur en prijs. Op basis daarvan zijn ze de collectie gaan ontwikkelen, waarbij volgens Nekoui rekening is gehouden met alle doelgroepen. “We richten ons dit jaar alleen op dames, omdat de mannencollectie vorig jaar minder goed liep. Wel is een aantal unisex truien gemaakt. De ontwerpers hebben rekening gehouden met alle leeftijden. Zo hebben we voor de wat jongere vrouwen een strak jurkje met mooie details en voor de oudere dames een oversized jurk.” Dit jaar heeft de collectie bovendien een groter aanbod aan maten, van XS tot XXL.

Moam voor Hema 2.0: ‘Gericht op de Nederlandse consument’

Nekoui verwacht dat de feestcollectie het dit jaar minstens zo goed gaat doen als vorig jaar. “We hebben deze editie het online aanbod uitgebreid, omdat het vorig jaar zo snel was uitverkocht. Ook de gekleede items liepen vorig jaar al goed. Ik denk dat we dit jaar weer veel Nederlandse consumenten blij gaan maken met de producten.”

Foto's: Anne Claire de Breij


 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN