Mode in de media: 5x krantenkoppen van week 5
bezig met laden...
FashionUnited selecteert een aantal lezenswaardige artikelen uit de landelijke dagbladen en media. De belangrijkste krantenkoppen van week 5 2019.
Elza Wandler: “Met trillende handen liet ik mijn eerste tassen zien aan inkopers”
Interview - Als een modieuze olievlek verspreidt het Amsterdamse tassenmerk Wandler zich sinds 2017 over de aardbol. Vanaf april lanceert Wandler ook een schoenencollectie. Het mooiste compliment dat oprichter Elza Wandler (31) tot nu toe heeft gekregen, komt van een inkoper van matchesfashion.com die zei: “Ik zie Wandler niet als een hype, maar als een blijvend merk met tijdloze iconische tassen.”
Lees meer: Georgette Koning / Independent Fashion Daily, 30 januari 2019
Kijken, niet kopen: winkelomzet in de binnenstad stijgt niet meer
Achtergrond - Winkels in de binnenstad zien voor het eerst in jaren hun omzet niet stijgen. 'De gewone Amsterdammer komt niet meer vanwege de discussie over drukte in de binnenstad.'
Lees meer: Bart van Zoelen, Het Parool, 29 januari 2019
20 uur wandelen wordt 17 minuten film: zo gehaast leven we
Interview - Los van elkaar vliegen ze de hele wereld over; Topmodel Saskia De Brauw (37) voor catwalkshows en shoots, haar partner, fotograaf en filmmaker Vincent van de Wijngaard (51) voor het fotograferen van campagnes voor modemerken zoals Louis Vuitton en Dior of vrij werk. Voor het eerst in lange tijd zijn ze weer samen in Amsterdam, de stad waar ze allebei opgroeiden, voor hun gezamenlijke multimediaproject Ghosts Don't Walk in Straight Lines, dat donderdag (31 januari) opent in Foam. De tentoonstelling is tot en met 10 februari te zien.
Lees meer: Sara Luijters / Het Parool (plus), 29 januari 2019
Monique van Heist heeft al jaren succes met dezelfde collectie: ‘Misschien is mode helemaal niet zo veranderlijk als we denken’
Interview - Van de vijftien jaar dat Monique van Heist werkt als mode-ontwerper, maakt ze al tien jaar lang exact dezelfde kledingstukken en sieraden, telkens weer. Met succes, want Van Heist is in die tijd gegroeid van een kleine twintig tot veertig verkooppunten, van Guernsey tot Seoul, maar vooral in Nederland en België. Ze bestrijdt dat mode moet gaan om nieuw, nieuwer, nieuwst en meer, méér, MEER.Daarom lanceerde ze in 2009 het project Hello Fashion, een protest tegen de vergankelijkheid van mode.
Lees meer: Cécile Narinx, De Volkskrant, 25 januari 2019
Waarom alle nieuwe logo’s van modemerken zo sterk op elkaar lijken
Achtergrond -Van Celine tot Calvin Klein en Burberry, tal van modehuizen hebben de afgelopen maanden hun logo veranderd. Opvallend daarbij is dat al die logo’s nogal sterk op elkaar lijken. Strak, schreefloos (zonder de dunne dwarsstreepjes aan het uiteinde van de verticale en horizontale balken) en minimalistisch. Hoe komt dat? En wat vinden vormgevers die dag in dag uit met lettertypes bezig zijn ervan?
Lees meer: Timon van Mechelen / HLN, 25 januari 2019
Gerelateerd uit het FashionUnited archief:
Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!
Foto: Hoog Catharijne. Credit: FashionUnited