• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in het bloed: familiebedrijf Mutsaers Lederwaren

Mode in het bloed: familiebedrijf Mutsaers Lederwaren

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Zo’n twee jaar geleden nam de derde generatie van de familie Mutsaers het roer over bij het lederwarenbedrijf in Kaatsheuvel. Waar de een wellicht niet happig is om veranderingen door te voeren in een familiebedrijf, ging Debbie Mutsaers er meteen voor. FashionUnited neemt in deze serie verschillende familiebedrijven in de mode onder de loep, met vandaag Mutsaers Lederwaren.

Het begon allemaal 55 jaar geleden met grootvader Jan Mutsaers en één beugeltas die toen van skai leer werd gemaakt. “Dat is nog steeds het best verkopende model,” vertelt Debbie. Het model heeft wel hier en daar wat revisies gehad, maar The Classic, zoals het model in de loop der jaren is genoemd, blijft een favoriet. Mede op deze manier is de invloed van Debbie’s voorgangers nog duidelijk te merken.

Familiebedrijf Mutsaers Lederwaren: “Het model waarmee mijn opa is gestart is nog steeds het best verkocht”

Vijf jaar geleden ging Debbie aan de slag bij het familiebedrijf, gewoon als medewerker, om de fijne kneepjes van het productieproces onder de knie te krijgen. Ook was haar vader steeds vaker buiten de deur zodat ze als vanzelf meer verantwoordelijkheid op zich nam. Toen het moment daar was dat ze het bedrijf ook werkelijk overnam, voelde dat eigenlijk niet anders.

Een ding was zeker, ze wilde dat Mutsaers Lederwaren een webshop zou krijgen, iets dat ze tot die tijd nog niet hadden. “Je moet op een gegeven moment echt met de tijd mee.” Dus de webshop kwam er en is sinds het najaar van vorig jaar live. “Het gaat eigenlijk heel goed. Je ziet vaak dat mensen die online kopen al bekend zijn met onze tassen, wellicht er al twee of drie zelfs hebben.” Toch blijft een Mutsaers tas iets dat je moet voelen en zien, dus heeft het bedrijf nog steeds een showroom.

Alhoewel Debbie Mutsaers het familiebedrijf een nieuw (en digitaal) tijdperk in leidt, betekent dat niet dat het hele bedrijf op de schop gaat. Zo zal de productie in Nederland blijven zo lang Debbie aan het hoofd staat van het bedrijf. “Het is onze kracht geworden, dat onze tassen nog steeds handgemaakt zijn in Nederland. Veel bedrijven zijn op een gegeven moment naar lage lonen landen gegaan, maar op deze manier kunnen we de kwaliteit garanderen en de tassen controleren. Bovendien vind ik het nog veel te leuk om de tassen zelf te maken.”

Mutsaers: “Brazilië, Australië of Noordpool, iedereen moet een Mutsaers-tas herkennen”

De productie van de tassen blijft weliswaar in Nederland, maar de producten reizen al meerdere jaren ver buiten Nederland. De tassen komen zelfs nu in New York, Parijs en Tokyo terecht. “In Tokyo houden ze van kleurencombinaties die wij zelf nooit hadden verzonnen, de Nederlanders houden van de standaard kleuren zoals bruin, zwart en blauw en in New York zijn ze enorm fan van krokodillenleer.” Het houdt het ontwerpen van nieuwe producten in ieder geval wel spannend, lacht Mutsaers. Voor inspiratie kijkt ze nog wel eens naar de oude modellen in het archief. Deze krijgen dan een update, maar zo te zien blijft vakmanschap van alle tijden.

De droom? “Of je nu in Brazilië, Australië of zelfs op de Noordpool loopt, een Mutsaers-tas moet ook daar herkend worden.”

Mutsaers Lederwaren werd 55 jaar geleden opgericht door Jan Mutsaers. Het bedrijf specialiseert zich in handgemaakte lederproducten en produceert de tassen altijd nog in Nederland. Kwaliteit en authenticiteit staan bij Mutsaers Lederwaren hoog in het vaandel. Het bedrijf maakt gebruik van leer uit Italië en wordt gelooid met plantaardige extracten en afgewerkt met natuurlijke oliën.

Lees ook de eerste aflevering van de serie ‘Mode in het bloed’: Mode in het bloed: familiebedrijf Blijdesteijn Mode

Beeld: Mutsaers Website

In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Mode in het Bloed
Mutsaers
Workinfashion