Mode in het bloed: familiebedrijf Roosenstein Wolke
bezig met laden...
De vijfde generatie is dit jaar aangetreden bij familiebedrijf Roosenstein Wolke uit Sneek. Hessel van der Laan laat een frisse wind waaien in het bedrijf. Zijn visie voor het bedrijf vond al snel aansluiting bij zijn moeder Lieseth Roosenstein en de eerste veranderingen zijn al doorgevoerd. Tijd om in gesprek te gaan met het merk uit 1886.
- Opgericht in 1886
- Aantal generaties: 5
- Aantal verkooppunten: rond de 80
Roosenstein Wolke werd op 24 november 1886 opgericht, zo vertelt Van der Laan trots tijdens een telefonisch dubbelinterview met zijn moeder. Johannes Hillebrandus Roosenstein leerde de ambacht van het maken van zeilpetten van Adam Zelle, de vader van danseres en dubbelspion Mata Hari. Roosenstein richtte zijn zaak op in Sneek en werd bekend met zijn Rooscap, die tot de dag van vandaag nog steeds gemaakt wordt. Door de derde generatie, Frans Roosenstein en Hetty Wolke wordt nautisch breigoed toegevoegd aan de collectie. Denk bijvoorbeeld aan de schipperstruien, maar ook sjaals, mutsen en vesten. Naast de toevoeging aan de collectie wordt een opvallend detail toegevoegd: Wolke wordt toegevoegd aan de naam van het bedrijf. De historie van Roosenstein Wolke gaat nu verder met Hessel, iets wat hij erg bijzonder vindt.
Dat Hessel in het familiebedrijf zou stappen, had hij wel in zijn achterhoofd. Hij had natuurlijk een achtergrond in textiel en toen hij aan het TMO ging studeren had hij wel het idee dat hij misschien ooit het bedrijf zou overnemen. Vanzelfsprekend was het echter nooit vertelt hij. Door de jaren heen ging het dan ook kriebelen. Na zijn afstuderen in 2018 heeft hij een jaar gewerkt bij een kledingproductiebedrijf om ervaring op te doen. Totdat zijn moeder vroeg of hij bij het bedrijf wilde komen, toen ging het snel. Wel gaf hij aan een nieuwe koers te willen varen, een koers die zijn moeder met open armen ontving. Zelf wilde ze namelijk ook al die richting op. “Wat in onze samenwerking heel goed werkt is dat Hessel veel heeft aan mijn ervaring en kennis. Hoe je bijvoorbeeld met het netwerk van klanten bezig bent. Andersom is het voor mij heel fijn dat Hessel vernieuwing brengt. Met social media, de marketing; dat is gewoon heel erg leuk. De vernieuwing was ook nodig. Ik vind ‘tijden hebben tijden’ en dan is het fantastisch als iemand ambitieus de kar gaat trekken,” aldus Lieseth.
Wanneer Hessel vertelt dat hij met zijn moeder samenwerkt krijgt hij de vraag of het goed gaat. Veel mensen vinden het toch bijzonder. Hij geeft aan het juist heel fijn te vinden om met haar samen te werken en met haar 30 jaar aan ervaring houdt Lieseth hem ook met beide benen op de grond. “Ik denk natuurlijk dat ik al heel veel weet, maar in feite ben ik pas twee jaar afgestudeerd,” lacht Hessel. De vijfde generatie is heel blij dat hij zijn visie op het bedrijf los kan laten en anderzijds is hij blij met de jaren aan ervaring die al in het bedrijf zitten waar hij heel veel aan heeft. “We hebben hetzelfde DNA als het aankomt op het bedrijf. We hebben aan een half woord genoeg en geven elkaar ook energie,” vult Lieseth aan. Natuurlijk botst het wel eens geeft Hessel toe, maar omdat de twee blijven praten loopt het altijd goed. “Als je blijft praten kan het nooit gierend uit de bocht,” aldus Lieseth. “Zonder wrijving geen glans,” voegt Hessel toe.
Familiebedrijf Roosenstein Wolke vaart onder vijfde generatie nieuwe koers
Hessel omschrijft de nieuwe koers als ‘terug naar de roots’. “Mijn opa en oma waren ook niet gebonden aan seizoenen, collecties of uitverkoop. Zij hadden gewoon heel mooie producten die ze het hele jaar verkochten. De trui die zij ontworpen veertig jaar terug is nog steeds het meest verkocht, ‘s winters en ‘s zomers.” Hessel is samen met Lieseth dan ook overgestapt naar een Never out of stock collectie. “Als een retailer een wollen trui op een bepaald moment in de winkel wil leggen, dan moet dat kunnen.” Daarom spreekt Roosenstein Wolke nu niet meer over een winter of zomer collectie, maar over de merino of wollen collectie en binnenkort ook de organic cotton collectie.
Een belangrijk aspect van het bedrijf is nu de focus op duurzaamheid. Hessel is dan zelf ook afgestudeerd op het gebied van duurzaamheid in de textielindustrie. “We willen een statement maken tegen overproductie en uitverkoop, de grootste problemen momenteel in de kledingindustrie.” In 2021 wil Roosenstein Wolke geen plastic meer in de logistiek en volgend jaar maakt het merk een collectie met biologisch katoen. Alle items uit het assortiment worden zo ontworpen dat ze jaren meegaan, op het gebied van materiaal, maar ook het gebied van stijl. “Het moet gewoon ontzettend mooi ontwerp zijn,” aldus Lieseth. Uiteindelijk wil Roosenstein Wolke ook een volledig transparant verhaal aan de klant kunnen vertellen: van de katoenboer naar de winkel. “Het is een proces wat altijd door zal gaan, want heb je een doel eenmaal bereikt zullen er altijd nieuwe dingen zijn die je kunt verbeteren.”
De focus op kwaliteit, in alle aspecten, zit er al sinds jaar en dag in. Lieseth kreeg door haar vader op het hart gedrukt om nooit in te leveren op kwaliteit, zeker niet als het aankomt op de schipperspet. Hessel moet er dan ook met geen haar op zijn hoofd aan denken om van leverancier te veranderen. De partij in Duitsland die de Rooscap maakt volgens het langdurige ontwerp van Roosenstein Wolke is namelijk nog door zijn opa uitgezocht. “Dat zou hij een doodzonde hebben gevonden als ik het verander en dat is überhaupt nog niet aan de orde,” voegt hij snel toe. Kwaliteit heeft ook te maken met de langdurige relaties die het familiebedrijf heeft. Met leveranciers dus, maar ook met klanten. “Ik werk nu samen met retailers waarvan de zoon of dochter nu in de winkel staat.”
Als Nederland echt op de kaart staat mede door de Never out of stock collectie, dan wil Roosenstein Wolke ook naar de Scandinavische landen en Zwitserland, Duitsland, België en Oostenrijk. De watersportwinkels hebben Roosenstein Wolke al ontdekt, maar ook de concept stores en de visserij weten het merk in Nederland nu meer te vinden. Outdoorwinkels gaat het merk zelf wat meer opzoeken, zo vertelt Lieseth. Genoeg nog te doen voor de vijfde generatie zo te horen.
Meer afleveringen van ‘Mode in het bloed’ lezen? Klik dan hier.
Beeld: Via Roosenstein Wolke