Moncler onthult maandelijkse ‘Genius’-serie tijdens Milanese modeweek
bezig met laden...
Het moet de internationale modekalender opschudden: het Italiaanse outerwear-merk Moncler opent dinsdag de Milanese modeweek met de onthulling van de maandelijks terugkerende ‘Genius’-serie.
Het geesteskind van Remo Ruffini, CEO en creatief directeur bij Moncler, wil een einde maken aan het traditionele ritme van tweejaarlijkse presentaties door maandelijks een collectie uit te rollen. De collecties worden samengesteld door een team van acht ontwerpers onder leiding van Pierpaolo Piccioli, creatief directeur bij Valentino. De acht ontwerpers, waaronder Simone Rocha, Craig Green en Kei Ninomiya, geven een preview van de collecties in Milaan, waarna vanaf de zomer iedere maand een lancering volgt.
Volgens Vogue Magazine is de collectie vijf dagen na de presentatie exclusief verkrijgbaar bij een handvol geselecteerde retailers, waarna de verkoop wordt uitgebreid naar Moncler-winkels en retailers wereldwijd.
De Milaan Fashion Week, een stijlvolle onderbreking van de campagnes voor de landelijke verkiezingen van 4 maart, brengt deze week weer media, inkopers en insiders samen in het epicentrum van de Italiaanse modewereld.
Het 64 shows tellende evenement duurt nog tot 26 februari. Vooral de presentatie van Prada op donderdag, in een nieuwe setting ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas, is veelbelovend. Slechts een handvol genodigden is aanwezig bij het evenement. Ontwerpers die terugkeren na een afwezigheid zijn onder meer Tommy Hilfiger, die de week afsluit met de laatste editie van zijn ‘Tommynow’-serie, na eerdere presentaties in Los Angeles, New York en Londen. Ook de trend waarbij mannen-en vrouwencollecties samen worden gepresenteerd zet zich voort, daar waar Salvatore Ferragamo en Roberto Cavalli zich voegen bij het rijtje Gucci, Missoni, Jil Sanders en Antonio Marras.
Italiaanse modesector floreert
Talent-scouts kijken uit naar de presentaties van opkomende namen als Marco de Vicenzo, Arthur Arbesser en Erika Cavallini. Italië’s grootste modehuizen staan centraal in een expositie over de drie decennia tussen 1971 en 2001 waarin ‘Made in Italy’ de wereld veroverde. De expositie, die loopt tot 6 mei, laat zien hoe Italiaanse mode zich door de jaren heen heeft laten inspireren door onder meer kunst, cultuur en politiek. Afgelopen jaar werd de gezonde staat van de Italiaanse mode-industrie nog eens onderstreept, met een groei van 2,5 procent.
De Italiaanse textiel, kleding, leer- en schoenenindustrie wist in 2017 een totale omzet te behalen van 64,8 miljard euro . De export steeg met 4,3, vooral gedreven door de Aziatische markt, daar waar de vraag vanuit China met en Zuid-Korea met 13,5 en 12,8 procent steeg. Ook de vraag vanuit Rusland nam met 12,8 procent toe.
Tekst: AFP. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.