• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De derde modeweek dient zich aan en de volgende stop is Milaan. Tussen 22 februari en 27 februari zullen er zo’n 68 catwalkshows plaatsvinden, evenals verschillende presentaties, winkelopeningen en andere evenementen.

Naar verwachting zullen er zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse modestad komen. Zulke aantallen zorgen voor extra omzet en business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Milan Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Lees: Cijfers: Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Grote gebeurtenissen in de wereld spelen -net als bij andere modeweken- een rol tijdens de Milanese modeweek. De mode-industrie kampt wereldwijd met moeilijke marktomstandigheden en staan de seizoenen ter discussie. Steeds meer labels kiezen er daarnaast voor om de mannen- en vrouwenlijnen tijdens show te combineren of kiezen voor een andere stad voor hun catwalkshow. Bij deze editie wordt daarnaast reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe collectie van Gucci onder leiding van de succesvolle creatief directeur Alessandro Michele. Maar ook Marni zal de aandacht trekken, nu Francesco Risso debuteert als creatief directeur. Onverwachte afwezige is Giamba, die een week geleden plots de show van 24 februari annuleerde. Naar verluidt waren vertragingen in de productie de oorzaak.

Wat voor gevolgen hebben deze gebeurtenissen voor de omzet van Milaan Fashion Week? FashionUnited zocht het uit. Er werd gekeken naar het aantal bezoekers, de gemiddelde omzet en uitgaven per bezoeker. Daarin werden de kosten van overnachtingen, restaurants, btw en toeristenbelasting meegenomen, evenals een vennootschapsbelasting en externe uitgaven.

Milaan verdient 64 miljoen euro aan Milan Fashion Week

Milan Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 30.000
  • Totale omzet: 64 miljoen euro
  • Totale bedrijfsomzet: 48,5 miljoen euro
  • Retailomzet: 26 miljoen euro
  • Omzet restaurants: 22 miljoen euro
  • Gemeentelijke omzet: 15,5 miljoen euro
  • Omzet uit accommodaties:9 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 7 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.902 euro
  • De bedragen zijn berekend op basis van de wisselkoersen aan het begin van januari 2017

Tijdens Milan Fashion Week wordt er in totaal 64 miljoen euro omgezet. Er komen zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse stad, die gemiddeld 1.902 euro per bezoek uitgeven (dit bedrag wordt berekend door de uitgaven aan restaurants, retail en accommodaties op te tellen en te delen door het aantal bezoekers).

De meeste omzet wordt gegenereerd door bedrijven; zij zetten 48,5 miljoen euro om. Maar ook retailers en restaurants doen het goed met omzetcijfers van respectievelijk 26 miljoen euro en 22 miljoen euro. De gemeente rapporteert een verwachting van 15,5 miljoen euro. Er wordt zo’n 9 miljoen euro omgezet door accommodaties, zoals hotels. Showlocaties genereren zo’n 7 miljoen aan omzet.

Meer bezoekers maar minder omzet voor Milan Fashion Week

Uit research van FashionUnited blijkt dat er meer bezoekers naar de stad komen dan een half jaar geleden. Dat is mogelijk te danken aan de combinatie met de Italiaanse beurzen, zoals The One en Mido. Ook is er veel belangstelling voor catwalkshows als die van Gucci, een van de meest populaire labels van dit moment. In september 2016 kwamen er nog 22.500 bezoekers naar Milaan, nu zijn dat er 7.500 meer.

De totale inkomsten van Milan Fashion Week zijn echter wel iets afgenomen; er wordt 2 miljoen euro minder omgezet dan bij de september-editie. Bezoekers besteden 39 euro minder dan in september. Bedrijven zetten daarentegen wel 10,8 miljoen euro meer om. Ook retailers en restaurants zien de omzet met respectievelijk 10 miljoen euro en 5,5 miljoen euro stijgen. De gemeentelijke omzet stijgt met 3,2 miljoen euro. Locaties zetten evenveel om als een half jaar geleden. De accommodaties zien de omzet met 2 miljoen euro teruglopen.

Milaan op twaalfde plaats van meeste gegenereerde omzet wereldwijd

FashionUnited zette tevens op een rij hoe de fashionweeks wereldwijd scoren. Bekijk in deze interactieve grafiek de Top 20 van Fashionweeks met de meeste business.

Financieel gezien profiteert Milaan veel minder van zo’n modeweek dan New York en Londen. Dat is deels toe te schrijven aan het verschil in aantal unieke bezoekers en de lokale lasten. Hoewel bezoekers van de Milaan Fashion Week gemiddeld meer besteden dan bezoekers van Berlijn Fashion Week en Sao Paulo Fashion Week bijvoorbeeld, profiteert Milaan minder van het evenement dat de twee minder bekende tegenhangers.

Deze update over Milan Fashion Week FW17 en de economische impact op de stad is geverifieerd met de gemeente Milaan.

Beeld: Gucci SS17 via Catwalkpictures, Dolce & Gabbana SS17 via Catwalkpictures

Milaan
Milan Fashion Week